وضعیت مدیریت پسماند و فعالیت زباله‌گردها ناقض حقوق شهروندی است/ لزوم برخورد با متخلفان

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری گفت: وضعیت فعلی مدیریت پسماند و فعالیت زباله‌گردها بسیار زننده و ناقض حقوق شهروندی است، لازم است با ایجاد انسجام و هم‌افزایی بین دستگاه‌های ذی‌ربط، از ظرفیت دستگاه قضایی برای اخذ ضمانت اجرایی و برخورد قاطع با متخلفان استفاده شود.
به گزارش ایسنا، نشست هم‌اندیشی، تعامل و هم‌افزایی معاونت حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری و دانشگاه آزاد اسلامی با موضوع حقوق شهروندی و مقابله با پدیده شوم زباله‌گردی برگزار شد.
عسکر جلالیان معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری هدف از این نشست را رایزنی و همفکری برای دستیابی به راهکارهای عملیاتی در زمینه حقوق شهروندی و مقابله با پدیده شوم زباله گردی عنوان کرد و با اشاره به مأموریت‌های معاونت حقوق بشر و امور بین‌الملل و تکالیف ابلاغی از سوی ستاد حقوق بشر در خصوص زباله‌گردی و حقوق شهروندی گفت: وزارت دادگستری وظیفه هماهنگی و هم‌افزایی بین دستگاه‌های ذی‌ربط مدیریت پسماند را برعهده دارد. ضمن آنکه وضعیت فعلی مدیریت پسماند و فعالیت زباله‌گردها بسیار زننده و ناقض حقوق شهروندی است، لازم است با ایجاد انسجام و هم‌افزایی بین دستگاه‌های ذی‌ربط، از ظرفیت دستگاه قضایی برای اخذ ضمانت اجرایی و برخورد قاطع با متخلفان استفاده شود.
جلالیان بر لزوم تشدید نظارت بر شرکت‌های طرف قرارداد با شهرداری برای جمع‌آوری پسماندها و همچنین اجرای قانون تفکیک پسماند از مبدا تأکید کرد و افزود: امروز در دنیا از زباله به عنوان طلای کثیف یعنی یک فرصت و سرمایه یاد می‌شود، در حال حاضر مدیریت ناکارآمد و غیراصولی پسماند عواقبی مانند تخریب محیط زیست، تبعات منفی بهداشتی و ورود باندهای غیرقانونی به این موضوع و بهره‌کشی از افراد نیازمند و گرفتار را موجب شده که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت.
به گزارش روابط عمومی وزارت دادگستری، وی به تصویب و ابلاغ قوانین موثر و کارآمد در حوزه مدیریت پسماند اشاره و با تاکید بر پیگیری ماموریت‌های وزارت دادگستری حول محور حقوق شهروندی در این موضوع اظهارکرد: گردش مالی پسماند در تهران تا ۸ هزار میلیارد تومان برآورد شده که باعث جذب افراد سودجو و به کارگیری کودکان در این حوزه شده که این موضوع بهانه و دستاویزی برای بدخواهان و رسانه‌های معاند برای ارائه تصویر مخدوش و منفی از کشورمان شده است.

همچنین ببینید

دستگیری شکارچیان غیر مجاز در ارتفاعات زرین کوه دریاچه «تار دماوند»

فرمانده یگان و رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند از دستگیری شکارچیان غیرمجاز قبل از اقدام به شکار در ارتفاعات ۳۸۰۰ متری زرین کوه دریاچه تار خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *