معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نگرانی من در خصوص استفاده از هوش مصنوعی در حوزه سلامت، بیشتر مربوط به چالش‌های اخلاقی است، چراکه هوش مصنوعی براساس داده‌ها، فرآیند‌ها را پیش‌بینی می‌کند و براساس آن به انسان کمک می‌کند.

«چالش‌ های اخلاقی» در استفاده از هوش مصنوعی در حوزه سلامت نگران‌ کننده است

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نگرانی من در خصوص استفاده از هوش مصنوعی در حوزه سلامت، بیشتر مربوط به چالش‌های اخلاقی است، چراکه هوش مصنوعی براساس داده‌ها، فرآیند‌ها را پیش‌بینی می‌کند و براساس آن به انسان کمک می‌کند.«عباس عبادی» معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص استفاده از هوش مصنوعی در حوزه سلامت و نگرانی‌هایی که در این خصوص وجود دارد، گفت: موضوعی که در خصوص هوش مصنوعی وجود دارد یک دغدغه عمومی جهانی است به ویژه در حوزه سلامت.هرچند برخی پیش‌بینی می‌کنند که ربات‌ها جایگزین پزشکان و پرستاران خواهند شد، اما برخی نیز اعتقاد دارند از جمله مواردی که نیروی انسانی در چنین شرایطی همچنان کارآمدی خود را نسبت به قبل خواهد داشت حوزه پزشکی و پرستاری به ویژه حوزه پرستاری است.
وی افزود:‌ نگرانی که من پیش از این نیز درخصوص این حوزه مطرح کرده‌ام، بیشتر مربوط به چالش‌های اخلاقی است، چراکه هوش مصنوعی براساس داده‌ها، فرآیند‌ها را پیش‌بینی می‌کند و براساس آن به انسان کمک می‌کند.
معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه موضوع انسان و متغیرهای مربوط به انسان بسیار پیچیده و متغیر است و فقط وابسته به داده‌های جسمانی نیست که فقط بخواهیم قند، چربی و … را بررسی کنیم و تبعاتی که بیماری بر سلامت روان، سلامت اجتماعی و … می‌گذارد، پیچیده است، این موضوعات ممکن است در حوزه هوش مصنوعی نادیده‌انگاری شود. این نادیده‌انگار شدن وضعیت سلامت روان و … در هوش مصنوعی و تصمیم‌گیری‌هایی که می‌تواند در دخالت انسان به عنوان درمانگر یا درمان شونده تاثیرگذار باشد، می‌تواند سوالاتی را ایجاد کند و نگرانی‌هایی را در پی داشته باشد.
عبادی تصریح کرد: درخصوص این نگرانی‌ها نیز باید دانشمندان هوش مصنوعی و دانشمندان حوزه سلامت مسائل را بررسی کرده و درباره موضوعات مختلف این حوزه‌ها به ویژه حوزه‌های قانونی آن بیندیشند و راه‌حلی بیابند. در هفته اول اسفندماه نیز همایش هوش مصنوعی و موضوعات حقوقی مربوط به آن برگزار خواهد شد و تلاش می‌شود، در این همایش‌ها این مسائل مطرح شده و درخصوص آن راه‌حلی اندیشیده شود.
وی ادامه داد: در وضعیت حال و موضوعات بالقوه در ابتدا یک تخلفی صورت می‌گیرد و بعد از آن برای پیشگیری از این تخلف به دنبال نگارش قانون و راه‌حل می‌رویم، اما در حوزه هوش مصنوعی باید پیش‌بینی‌هایمان را انجام دهیم و مدل قوانین طوری باشد که مردم ضمن اینکه از هوش مصنوعی بسیار منتفع خواهند شد با این چالش‌ها و نگرانی‌ها مواجه نشده و پاسخ واضحی برای این موضوعات داشته باشیم.

همچنین ببینید

افزایش ۲۶۷ هکتاری جنگل‌های حرا در جنوب کشور/مراقب معجزه طبیعت باشیم

تهران- ایرنا- سال گذشته ۳۰۰ هزار اصله نهال حرا در زیستگاه‌های تحت مدیریت و حساس ساحلی غرس شد که در نتیجه آن مساحتی حدود ۲۶۷ هکتار بر وسعت زیستگاه‌های مذکور در استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان و خوزستان افزوده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *