پرونده قضایی برای سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور/جذب ۱۵ هزار نیروی تربیتی

تهران -ایرنا- بسته اخبار اجتماعی ایرنا در بیست و دوم خرداد به تشکیل پرونده قضایی برای سانحه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور، تامین تولید داخل حدود ۷۰ میلیون قوطی شیرخشک معمولی، دادگاه اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین، مذاکره با خودروسازان داخلی برای استفاده از تاکسی‌های برقی، اختصاص بودجه ٣ هزار میلیارد تومانی برای حق الزحمه دستیاران و جذب ۱۵ هزار نیروی تربیتی پرداخته است.
در بسته خبری پیش رو مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را باهم مرور می‌کنیم ،امروز سرویس جامعه خبرگزاری ایرنا با اخبار مختلفی از حوزه اجتماعی ایران همراه بود که گزیده این اخبار را می‌توانید در ادامه بخوانید.
چاپ کتب درسی با کاغذ ایرانی در دولت سیزدهم
وزیر آموزش و پرورش گفت: کتب درسی با کاغذ صدرصد ایرانی برای اولین بار پس از انقلاب در دولت سیزدهم چاپ شده است.
رضامراد صحرایی در صفحه ویراستی اش نوشت: در سال‌های اخیر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) چندین بار بر ورود اسناد لانه جاسوسی به کتب درسی اشاره کردند تا جایی که فرمودند: ” این اسناد [لانه جاسوسی]، توطئه‌های آمریکا علیه ملّت ایران را نشان می‌داد؛ هفتاد هشتاد جلد شده. شماها که وقت نمی‌کنید بخوانید این کتاب‌ها را، [امّا] من یک وقتی به آموزش و پرورش گفتم مضامین این کتاب‌ها را در کتاب‌های درسی بیاورید، متأسّفانه نکردند. این [اسناد] نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها در این مدّتی که در ایران حضور داشتند ــ یعنی مثلاً از حدود سال ۲۸ و ۲۹ ــ چه کارهایی در ایران کردند، چه توطئه‌هایی و چه خیانت‌هایی انجام دادند”.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

آزادی تمامی زندانیان نیازمند جرایم غیرعمد زیر ۱۰۰ میلیون تومان
ستاد اجرایی فرمان امام اعلام کرد: با حمایت مالی این ستاد و اختصاص ٥٣ میلیارد تومان، تمامی زندانیان نیازمند جرایم مالی غیرعمد زیر ۱۰۰ میلیون تومان آزاد شدند.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام، در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و حمایت از خانواده زندانیان، با پرداخت مبلغ ۵۳ میلیارد تومان به ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند، زمینه آزادی تمامی زندانیان نیازمند جرایم مالی غیر عمد زیر ۱۰۰ میلیون تومان در سراسر کشور فراهم شد.
همچنین با تفاهم صورت گرفته با سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، با تأمین اعتباری بالغ بر ۱۴۰ میلیارد تومان از سوی ستاد اجرایی فرمان امام، هزار طرح اشتغال خرد و خانگی برای زندانیان آزاد شده و خانواده زندانیان از طریق پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال اجرایی می‌شود.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

غریب‌آبادی: جنایات رژیم صهیونیستی جلوه‌ای از حقوق بشر آمریکایی است
معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به اینکه درباره جنایات رژیم صهیونیستی، باید اقدامات حقوقی با جدیت دنبال شود، گفت: جنایات رژیم صهیونیستی جلوه‌ای از حقوق بشر آمریکایی است.
کاظم غریب‌آبادی در دومین جلسه ستاد مرکزی بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی ضمن تسلیت شهادت رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و سایر همراهان ایشان، اظهار داشت: مردم قدرشناسی خود را نسبت به خلوص باطنی و خدمات این شهدا ثابت کردند و خداوند متعال نیز در پاسخ به خدمتگذاری بی‌شائبه این شهدای فقید، پاداش الهی برای آنها در نظر گرفت.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

سه درخواست اصلی خانواده شهدا در پرونده جنایات گروهک تروریستی منافقین
وکیل شکات پرونده رسیدگی به جنایات سرکردگان اصلی گروهک تروریستی منافقین، مطالبه خسارت، مطالبه دیه و مطالبه ضرور و زیان ناشی از جنایاتی که علیه آن‌ها رخ داده است، را سه درخواست خانواده شهدا از دادگاه عنوان کرد.
چهارمین جلسه دور جدید دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین همچنین ماهیت این سازمان به عنوان یک شخصیت حقوقی، امروز سه‌شنبه ۲۲ خرداد در شعبه ۱۱ دادگاه کیفری یک استان تهران به صورت علنی آغاز شد.
قاضی دهقانی در ابتدای چهارمین جلسه دور جدید دادگاه رسیدگی به جنایات منافقین از وکیل شکات خواست تا در جایگاه قرار گیرد و مطالب خود را بیان کند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

مذاکره با خودروسازان داخلی برای استفاده از تاکسی‌های برقی
معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: عمل نکردن به تعهدات برای تحویل تاکسی‌ها، مانع نوسازی نمی شود چراکه دولت با خودروسازهای داخلی دیگر به‌ویژه در حوزه خودروهای برقی مذاکراتی انجام داده است.
سید سجاد انوشه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره نوسازی ناوگان تاکسی کشور بر انجام تعهدات خودروسازان برای اسقاط، تعویض، تحویل و نوسازی ناوگان عمومی تاکید کرد و افزود: به صراحت اعلام می‌کنیم که دولت معطل هیچ خودروسازی نخواهد بود و در صورت عدم عمل به تعهدات از سوی خودروسازان، از ظرفیت خودروسازان دیگر استفاده خواهد شد.
وی یادآور شد: پیشتر، قراردادی برای تحویل ۲۰۰ هزار دستگاه تاکسی تا پایان برنامه هفتم توسعه با یکی از خودروسازان منعقد شده بود که در این سال‌ها عمده تاکسی‌ها از این خودروساز بوده است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

اختصاص بودجه ٣ هزار میلیارد تومانی برای حق الزحمه دستیاران
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اختصاص ۳ هزار میلیارد تومان برای اولین بار در بودجه عمومی کشوری برای حق الزحمه دستیاران مصوب شده است که این کمک هزینه در اختیار دانشگاه ها قرار گرفته است.
دکتر ابوالفضل باقری فرد در هفتمین نشست معاونین آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور، اقتدار، تسلط و آشنایی معاونین به فرآیندهای آموزشی را نقطه قوت خواند و بر ضرورت ادامه مسیر تاکید کرد.
وی اولویت تمامی برنامه های توسعه ای را حول محور آموزش خواند و گفت: اولویت پرداخت هزینه ها با پروژه های آموزشی است و چنانچه دانشگاه ها پروژه هایی ناتمام در حوزه آموزش دارند باید حتما به سرانجام برسانند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

الزام بارگذاری اسناد فروش در سامانه انبار مجازی
مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: در صورتی که شرکت‌های تجهیزات پزشکی اسناد فروش را در سامانه انبار مجازی بارگذاری نکنند، نامه‌های رفع تعهد بانکی بررسی و صادر نخواهد شد.
دکتر سعیدرضا شاهمرادی افزود: با توجه به اهمیت نظارت بر توزیع کالاهای مشمول ارز ترجیحی (معادل ۴۲۰۰۰ ریال و ۲۸۵۰۰۰ ریال) و الزام شرکت ها به بارگذاری اسناد فروش در سامانه انبار مجازی، آن دسته از شرکت هایی که در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ کالای خود را با ارز ترجیحی نوع یک ترخیص و همچنین شرکت هایی که در سال ۱۴۰۲ کالای خود را با ارز ترجیحی نوع دو (۲۱) ترخیص و به فروش رسانده اند، باید تمامی اسناد فروش خود را در سامانه انبار مجازی بارگذاری کنند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

تشکیل پرونده قضایی برای سانحه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور
سخنگوی قوه قضاییه گفت: بلافاصله بعد از وقوع حادثه ناگوار سقوط بالگرد رئیس جمهور و همراهانش، هیاتی توسط سازمان قضایی نیروهای مسلح ماموریت پیدا کرد تا موضوع را دنبال کند و پرونده‌ای در این خصوص تشکیل شده است.
اصغر جهانگیر در چهارمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا در خصوص حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور و همراهان ایشان پرونده‌ای در دستگاه قضا تشکیل شده است، ادامه داد: ضابطان در حال جمع‌آوری ادله و گزارشات نهایی هستند و به محض تکمیل تحقیقات و ارائه به دستگاه قضایی موضوع پرونده با تمام ابعاد پیگیری و در وقت مقرر اطلاع‌رسانی لازم صورت خواهد گرفت.
وی همچنین ضمن محکومیت جنایات رژیم غاصب اسرائیل علیه مردم مظلوم غزه ابراز امیدواری کرد با بهره‌گیری از فرصت‌های بین‌المللی و همکاری کشورهای مختلف به موازات آن نهادهای بین‌المللی را به این سمت بکشانیم که نسبت به جنایات این رژیم واکنش مناسب داشته باشند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

کار گروه ملی نوجوان با دستور شهید جمهور ایجاد شد/ جذب ۱۵ هزار نیروی تربیتی
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش گفت: کار گروه ملی نوجوان با هدف گره‌گشایی از مشکلات نوجوانان با دستور شهید جمهور ایجاد شد.
حجت الاسلام محمدحسین پورثانی در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: ۱۵ هزار نیروی تربیتی در آزمون استخدامی جذب می‌شوند که نتایج آن تا چند روز آینده اعلام می‌شود. وی افزود: آیین نامه اجرایی نماد در این دولت تصویب شد که بر پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی تاکید بسیاری دارد و بابت درمان رایگان آسیب‌های اجتماعی در مراجع مرتبط پیش بینی‌هایی انجام داده است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

تامین تولید داخل حدود ۷۰ میلیون قوطی شیرخشک معمولی در سال گذشته
مدیرکل امور فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: میزان تامین کل شیرخشک رگولار در سال گذشته به ۷۰ میلیون قوطی رسید که بیشتر آن از محل تولید داخل بود.
دکتر علیرضا رستمی اظهار کرد: میزان تامین کل شیرخشک معمولی در سال گذشته ۷۰ میلیون قوطی بود که به صورت میانگین ماهانه به ۵.۸ میلیون قوطی می رسید که البته در ۲ ماهه پایانی سال روند صعودی داشته است.
وی درمورد تامین شیرخشک رژیمی نیز بیان کرد: سال گذشته ۱۰ و نیم میلیون قوطی شیرخشک رژیمی تامین شد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

کارگروه مشترک ایران و سازمان بهداشت جهانی برای حذف هپاتیت C تشکیل می‌شود
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هفتادمین مجمع جهانی بهداشت با معاون مدیر کل بیماری‌های واگیر و غیرواگیر سازمان جهانی بهداشت بر تشکیل کارگروه مشترک برای حذف هپاتیت C تاکید کرد.
دکتر حسین فرشیدی در جریان هفتاد و هفتمین مجمع جهانی بهداشت که در ژنو برگزار شد در جلسه‌ای با دکتر جروم سالومون، معاون مدیر کل بیماری‌های واگیر و غیر واگیر سازمان جهانی بهداشت، در خصوص همکاری برای حذف هپاتیت C در جمهوری اسلامی ایران مذاکره کرد. وی در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در ایران برای کنترل و پیشگیری از هپاتیت C، بر نقاط قوت برنامه ملی ایران از جمله سیستم قوی خدمات بهداشتی درمانی اولیه (PHC) و ادغام برنامه مبارزه و کنترل هپاتیت در این سیستم تأکید کرد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

۶۰ درصد جامعه هدف کمیته امداد بانوان هستند/تهیه نظام مسائل حوزه زنان
مشاور امور بانوان کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه ۶۰ درصد جامعه هدف این نهاد را بانوان تشکیل می‌دهند، گفت: اگر بانوان بدسرپرست و یا سرپرست زمین‌گیر را به این جمع اضافه کنیم در مجموع حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد جامعه هدف را در برمی گیرند.
لاله افتخاری در نشست خبری ضمن تشریح برنامه‌ها و اقدامات در حوزه زنان و دختران جامعه هدف در کمیته امداد افزود: در کشور دستگاه‌های حمایتی دیگر هم فعالیت دارند اما ثقل کمک به نیازمندان بر دوش کمیته امداد است.
وی ادامه داد: در کمک ها و توانمند سازی مددجویان کمیته امداد تفاوت و تمایزی نیست و امروز نگاه ما به بانوان و دختران است و رسانه ها هم ما را در این زمینه کمک می کنند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

همکاری محیط زیست با فدراسیون تیراندازی برای حفاظت از حیات وحش
تفاهم نامه همکاری میان سازمان حفاظت محیط‌زیست و فدراسیون تیراندازی کشور به منظور کمک به احیای گونه‌ای در خطر انقراض و حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی به امضا رسید.
کاهش فشار برداشت از جانوران وحشی با هدایت دارندگان سلاح به باشگاه های تیراندازی، ساماندهی شکارچیان فرهنگ و آموزش آنها، قانونمند سازی و ساماندهی استقاز سلاح مجاز در کشور و بهره گیری از ظرفیت های مردمی علاقمند به خدمات رسانی به شکارچیان و دارندگان سلاح برخی از اهداف این تفاهم‌نامه است.
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت: حفاظت مشارکتی از برنامه‌های اصلی سازمان محیط‌زیست است و در این راستا اقدامات ارزنده ای انجام شده‌است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

ایران جزو پنج کشور برتر در کاهش مرگ مادران/ باید ترس از زایمان طبیعی از بین رود
رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان با بیان اینکه ایران جزو پنج کشور برتر دنیا در کاهش مرگ و میر مادران هنگام موالید است، گفت: اکنون این شاخص به ۲۲ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است که کاهش چشمگیری در سال‌های اخیر داشته است.
سودابه کاظمی در حاشیه بیستمین کنگره بین المللی متخصصان زنان و زایمان که در مرکز همایشهای برج میلاد برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: متخصصان حوزه زنان و زایمان در بحث جوانی جمعیت نقش مهمی دارند و لازم است در سیاست گذاری های جمعیتی جایگاه ثابتی برای آنان در نظر گرفته شود و به عنوان عضو اصلی قرارگاه جوانی جمعیت قرار گیرند.
وی اظهار داشت: در سیاست‌گذاری‌های سلامت نیز جایگاه متخصصان زنان و زایمان نیز باید تعریف شود و در سیستم نظام سلامت باید مورد توجه قرار گیرند زیرا نقش مهمی در جوانی جمعیت و تشویق زنان به سمت افزایش بارداری، مراقبت‌های سالم و زایمان طبیعی و ایمن دارند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

نشست ویژه شورای حقوق بشر برای توقف کشتارهای رژیم صهیونیستی در غزه و رفح تشکیل شود
دبیر ستاد حقوق بشر در نامه‌ای به دو مقام عالی حقوق بشری سازمان ملل متحد توقف فوری حملات رژیم صهیونیستی به رفح و غزه و تشکیل نشست ویژه شورای حقوق بشر برای بررسی جنایت‌های این رژیم اشغالگر را خواستار شد.
کاظم غریب آبادی در نامه‌ای به عمر زنیبر رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و ولکر تورک کمیسر عالی حقوق بشر ضمن محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به اردوگاه آوارگان فلسطینی در شمال غرب رفح و اردوگاه النصیرات در غزه، خواستار تشکیل نشست ویژه شورای حقوق بشر برای بررسی این جنایات و ایجاد سازوکاری ویژه و جدید برای ثبت و جمع آوری اسناد و شواهد موارد نقض گسترده و جدی حقوق بشر و جنایت علیه بشریت و نسل کشی این رژیم در غزه و رفح برای رسیدگی های قضایی و حقوقی شد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

جایگزینی فاضلاب تصفیه شده با آب شیرین در صنعت و کشاورزی؛ دستاورد دولت سیزدهم
برای اولین بار در دولت سیزدهم جایگزینی فاضلاب تصفیه شده با آب شرب در صنعت و کشاورزی به عنوان یکی از راه‌حل‌های عبور از بحران کم‌آبی سیاستگذاری و با انجام یک سری اقدامات عملی از جمله قیمت‌گذاری آب، در بخش‌هایی اجرایی شده است.
آب و خاک جزو مهمترین مولفه های زیستی هستند که آلودگی یکی بر روی دیگری اثر می گذارد، در این میان خشکسالی و تغییرات اقلیمی هم مزید بر علت شده و اگر برنامه ریزی درستی در راستای مقابله با این پدیده صورت نگیرد، سرعت تخریب بیشتر می شود و محیط زیست مورد تهدید قرار خواهد گرفت، بنابراین حفظ کردن منابع آبی برابر با حفظ منابع خاک و کاهش فرسایش است، دنیا به این مهم پی برده و بر این اساس یک روز را به عنوان روز جهانی محیط زیست نامگذاری کرده است تا توجه جهانیان به این مهم جلب شود.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

اگر قصد دنبال کردن اخبار گروه جامعه ایرنا به صورت کامل در حوزه‌هایی مانند محیط زیست، زنان و خانواده، رفاه و تأمین اجتماعی، حقوقی و قضایی، آموزش و پرورش، بهداشت و سلامت، هلال احمر، اورژانس، انتظامی و حوادث، بهزیستی، مسائل و آسیب‌ها و مدیریت بحران را دارید، پیشنهاد می‌کنیم هر روز سری به این سایت‌ https://www.irna.ir/service/society بزنید.

همچنین ببینید

کشف شکارچی بزرگی که ۴۰ میلیون سال قبل از دایناسور‌ ها می‌زیست

«گایاسیا جنیا» ۳۰۰ میلیون سال پیش با آرواره‌های کاملا باز در آب‌های باتلاقی کمین می‌کرد و آرواره‌های بزرگ خود را بر روی طعمه‌های بی‌خبر از همه جا می‌بست. این جانور که بسیار بزرگتر از انسان بود، در نزدیکی باتلاق‌ها و دریاچه‌ها زندگی می‌کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *