٣٠ درصد از مساحت کشور ارزش‌گذاری اقتصادی شده است

تهران – ایرنا – معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: بعد از ١۶ سال مسکوت ماندن ارزش‌گذاری اقتصادی کشور، از سال ١۴٠٠ تاکنون حدود ٣٠ درصد از مساحت کشور ارزش‌گذاری اقتصادی شده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، نورالله مرادی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: ارزش گذاری اقتصادی در ١٢ استان دیگر کشور که معادل ۴٣ درصد مساحت کشور است در حال انجام است و تا پایان شهریور ٩١.٨ درصد مساحت کشور ارزش گذاری اقتصادی می شود.
وی تاکید کرد: طرح ارزش گذاری اقتصادی کشور از سال ١٣٨۴ آغاز شد و تا سال ١۴٠٠ جز چند اقدام کوچک و پراکنده کاری انجام نشد اما در مدت سه سال کارهای خوبی انجام شده است.
مرادی گفت: یکی از دغدغه ها و مشکلات حفاظت از محیط‌زیست نداشتن سواد محیط زیستی حتی بین مسوولان بود، بر این اساس برنامه چهارساله ای در ٢ راهبردی اساسی در راستای نظم و توسعه سواد محیط زیستی میان مردم و مسئولان را تهیه و اجرایی کردیم.
وی اظهارداشت: در حوزه مشارکت مردمی ٢ هزار خانه محیط زیست در کشور ایجاد کردیم که نقش بسیار مهمی در پیشبرد اهداف محیط زیست در زمینه بالا بردن سواد محیط زیستی دارد.
مرادی ادامه داد: برای جلوگیری از تولید محتوای غیر فاخر و پراکنده مطالب محیط زیستی یک برنامه جامع محیط زیست تهیه کردیم و بر اساس آن هر استان متولی پیگیری یک موضوع محیط زیستی شد و اکنون تکلیف ٣١ استان در این زمینه مشخص شده و هر کدام یک موضوع محیط زیستی را دنبال می کنند.
وی اظهار داشت: همچنین ١۵ اسفند را به عنوان روز «آموزش حفظ محیط‌زیست» در تقویم رسمی کشور ثبت کردیم. روز ملی کوهستان و جنگل را نیز در تقویم رسمی کشور ثبت کردیم که سال ١۴٠۴ در تقویم قید می شود، با توجه به اهمیت آموزش ۵.۵ میلیون نفر ساعت آموزش دادیم که ۲.۵ میلیون نفر ساعت برای کارکنان و سه میلیون نفر ساعت آموزش همگانی شامل عشایر، معلمان، دانش آموزان، دهیاران و ورزشکاران بود.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: نهضت تولید محتوا را ایجاد کردیم در این راستا ٢٠ جلد کتاب منتشر کردیم و ٨٠ جلد نیز آماده چاپ است.
مرادی افزود: ١٩ خانه فناور محیط زیست با هدف بهره مندی از ظرفیت دانشگاهی کشور ایجاد کردیم و ١٢ خانه فناور دیگر هم به زودی افتتاح می‌شود.
وی گفت: حدود ۱۸۵۰ نفر از محیط بانان دوره بدو خدمت ندیده بودند اما در سه سال گذشته این تعداد آموزش دیدند و اکنون هیچ محیط بانی بدون گذراندن دوره آموزشی نمی تواند در محل کار خود حاضر شود.
معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: ٢ واحد درسی شناخت محیط زیست را در ١٠ دانشگاه کشور راه اندازی کردیم که مورد استقبال قرار گرفت و ۱۸۵۰ دانشجو این درس را پاس کردند و میانکین نمره قابل قبولی داشتند. همچنین رشته محیط بانی را در استان های مازندران، خوزستان، فارس و اردبیل راه اندازی کردیم، در واقع هنرستان محیط زیست دایر کردیم و دانش آموزان مقطع متوسطه محیط بانی تربیت می کنیم.
وی اظهارداشت: در این دولت سند جامع ارتقا فرهنگ محیط زیست را بازنگری و به شورای عالی فرهنگی ارسال کردیم تا تصویب شود.
مرادی تاکید کرد: اعتقاد داریم اگر در بخش آموزش محیط زیست آموزش و پرورش پای کار نیاید کار پیش نخواهد رفت، آموزش و پرورش سال های گذشته در این زمینه قصور کرده اما در این سالها اقدامات خوبی انجام داده است.
کشف ١۶ هزار سلاح غیرمجاز فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست نیز در این نشست گفت: محیط بانان در سه سال گذشته ١۶ هزار سلاح غیرمجاز کشف کردند.
سرهنگ جمشید محبت خانی افزود: همچنین ۶٣٠ پاسگاه محیط بانی به پانل های خورشیدی مجهز شدند. این در حالیست که تا پیش از این تعداد زیادی از پاسگاه حتی برق هم نداشتند.
وی اظهار داشت: با توجه به صعب‌العبور بودن بسیاری از مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست، باید خودروهای قوی که بتوانند به راحتی در این مناطق تردد کنند داشته باشیم، از این رو سهمیه هزار دستگاه خودروی خارجی را گرفتیم که ٢۵ دستگاه را خریداری و به استان ها تحویل دادیم و در حال تهیه بقیه خودروها هستیم.
استخدام ٧٨١ نفر در سازمان محیط‌زیست همچنین معاون توسعه و حقوقی سازمان حفاظت محیط‌زیست در این نشست گفت: در بودجه ١۴٠٣ حدود ۱۸۳۵ میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی در قالب ١۶ طرح در معاونت ها به سازمان حفاظت محیط‌زیست اختصاص داده شد.
رضا انجم شعاع افزود: رشد بودجه سازمان محیط‌زیست نسبت به میانگین کشور بیشتر بود، گرچه یک ناترازی بین منابع و مأموریت های سازمان وجود دارد و در تلاش برای ای کاهش آن هستیم.
Omid ghiasvand, [6/10/2024 3:44 PM] وی اظهار داشت: برای اولین بار در برنامه هفتم توسعه در زمینه مدیریت پسماند، بازار کربن، اقتصاد محیط زیست و مقاله محیط زیست اشاره شده و حقابه سالانه ۱۰.۷ میلیارد متر مکعبی برای محیط‌زیست و تالاب‌های کشور اختصاص یافته است.
انجم شعاع تاکید کرد: کمبود منابع انسانی یکی از مشکلات سازمان محیط‌زیست است در این راستا سال گذشته احکام استخدام ۴٣١ نفر صادر شد و مجوز استخدام ٣۵٠ نفر دیگر را هم گرفتیم که از این تعداد ١۵٠ نفر کارشناس و ٢٠٠ نفر محیط بان هستند و آزمون آنها برگزار و در مرحله مصاحبه هستند که مصاحبه ١۵٧ نفر انجام شده است و محیط بانان در مرحله معاینات پزشکی هستند.

همچنین ببینید

کشف شکارچی بزرگی که ۴۰ میلیون سال قبل از دایناسور‌ ها می‌زیست

«گایاسیا جنیا» ۳۰۰ میلیون سال پیش با آرواره‌های کاملا باز در آب‌های باتلاقی کمین می‌کرد و آرواره‌های بزرگ خود را بر روی طعمه‌های بی‌خبر از همه جا می‌بست. این جانور که بسیار بزرگتر از انسان بود، در نزدیکی باتلاق‌ها و دریاچه‌ها زندگی می‌کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *