افزایش ۶۴ درصدی پرداخت وام ازدواج/اعتبار ۴۰ برابری مدارس عشایری در دولت سیزدهم

تهران -ایرنا- بسته اخبار اجتماعی ایرنا در بیست ویکم خرداد به افزایش ۶۴ درصدی پرداخت وام ازدواج،نگهداری موقت کودک بهزیستی درخانواده میزبان،تردد هفت میلیون خودروی فرسوده،نظرات دانش‌آموزان درباره امتحانات نهایی،ممنوعیت فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال،پیگیری آخرین دستور شهیدجمهور برای بهبود شرایط رزیدنت‌ها،افزایش ۴۰ برابری اعتبار مدارس عشایری و ۷ قلم داروی درمان سرطان بیمه شد، پرداخته است.
در بسته خبری پیش رو مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را باهم مرور می‌کنیم ،امروز سرویس جامعه خبرگزاری ایرنا با اخبار مختلفی از حوزه اجتماعی ایران همراه بود که گزیده این اخبار را می‌توانید در ادامه بخوانید.
اعتبار مدارس عشایری در دولت سیزدهم ۴۰ برابر شد/ساخت ۷ هزار فضای آموزشی
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های مهم شهید جمهور ارتقای کیفیت و عدالت آموزشی بود، گفت: برای تحقق این هدف، اعتبار مدارس عشایری در مقایسه با سال‌های گذشته ۴۰ برابر شد و به ۴۰ میلیارد تومان رسید.
رضامراد صحرایی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی اظهار کرد: “بهره‌مندی دانش‌آموزان از سهم مناسب خود در همه مناطق کشور به ویژه مناطق دوردست و شناسایی و پرورش استعدادهای درخشان در مناطق محروم” این جمله و تاکیدات بعدی مقام معظم رهبری بر عدالت آموزشی سبب شد یکی از برنامه های مهم شهید جمهور در آموزش و پرورش پیگیری ارتقای کیفیت آموزش و تقویت مدارس دولتی باشد.
وی ادامه داد: همچنین با دستور شهید جمهور مبنی بر رایگان شدن تحصیل دانش آموزان دهک‌های یک تا چهار در مدارس سمپاد تعداد دانش‌آموزان مناطق محروم و دهک‌های یک تا چهار در مدارس تیزهوشان تا ۴۵ درصد افزایش پیدا کرد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

لیست حق بیمه در سراسر کشور هوشمند شد/کارفرمایان از ارسال دستی خودداری کنند
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی با اعلام اجرایی شدن طرح لیست هوشمند حق بیمه در کل کشور، گفت: همه کارفرمایان از خرداد ملزم به تنظیم و ارائه ماهانه لیست حق بیمه به صورت هوشمند هستند.
دامون خدابنده اظهار داشت: مطابق اعلام قبلی قرار بود لیست هوشمند تا خردادماه در سراسر کشور اجرایی شود که این تعمیم سراسری در این ماه انجام شد.
وی افزود: از همه کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی درخواست می شود به سبب افزایش حجم تراکنش‌های بانکی در روزهای پایانی ماه و به‌ منظور ارسال روان‌تر لیست و پرداخت حق بیمه در این ایام و با توجه به فراهم بودن امکان ارسال لیست در تمام ساعات شبانه‌روز در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی به‌ نشانی es.tamin.ir از موکول کردن آماده‌سازی و ارسال لیست و پرداخت حق بیمه به روزهای پایانی ماه جداً خودداری کنند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

افزایش ۶۴ درصدی پرداخت وام ازدواج در دولت رئیسی/۸۵ درصد متقاضیان تسهیلات گرفتند
مدیرکل توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه وضعیت پرداخت وام ازدواج در دولت شهید رئیسی ۶۴ درصد افزایش پیدا کرد، گفت: تا پایان سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۵۷ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شده و ۸۵ درصد متقاضیان وام خود را دریافت کردند.
مهدی متقی‌فر در گفت و گو با ایرنا با اشاره به هفته ازدواج و آمار ازدواج در سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: سال گذشته ۴۸۰ هزار واقعه ازدواج را شاهد بودیم که حدود ۷۵ درصد آنها دربازه سنی جوانی ۱۸ تا ۳۵ سال بودند. وی درباره مقایسه آمار ازدواج سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ گفت: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۵۲۶ هزار واقعه ازدواج داشتیم که این عدد در سال ۱۴۰۲، تعداد ۴۵ هزار واقعه کاهش پیدا کرده است؛ البته درباره اعداد ازدواج و طلاق در فضای کارشناسی بحث هایی وجود دارد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

پیگیری آخرین دستور شهیدجمهور برای بهبود شرایط رزیدنت‌ها
رئیس‌جمهور شهید در پاسخ به نامه‌ای با عنوان «بسته پیشنهادی اصلاح وضعیت دستیاران پزشکی» دستور رسیدگی و پیگیری فوری برای آن صادر کرده بود و حالا دستیاران پزشکی منتظر اقدامات وزیر بهداشت در این زمینه هستند.
این نامه با تمام بوروکراسی اداری تنها پس از ۶ روز که به دفتر وی ارسال شده بود، پاسخ داده شد و آخرین دستوری بود که شهیدجمهور در واپسین روزهای زندگی به وزیربهداشت برای بهبود شرایط دستیاران تخصصی پزشکی صادر کرد.
رئیس جمهور فقید ایران که به تازگی در سانحه سقوط بالگرد به شهادت رسیده طی نامه‌ای به وزارت بهداشت دستور رسیدگی فوری به مشکلات رزیدنت‌ها را داده بود.ادامه گزارش را اینجا بخوانید.

پیش‌بینی استفاده ۴ میلیون دانش‌آموز از ۳۰ هزار پایگاه تابستانه/ثبت‌نام آغاز شد
مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش از پیش‌بینی فعالیت ۳۰ هزار پایگاه تابستانه اوقات فراغت برای ۴ میلیون دانش‌آموز خبر داد و گفت: دانش‌آموزان برای ثبت‌نام به سامانه نورینو مراجعه کنند.
حجت‌الاسلام محمد خانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره پایگاه‌های تابستانی اوقات فراغت دانش‌آموزان اظهار کرد: همه فضاهای آموزشی، پرورشی، تربیتی و ورزشی از قبیل مدارس منتخب، کانون‌های فرهنگی – تربیتی، دارالقرآن‌ها، مجتمع‌های ورزشی، اردوگاه‌های دانش‌آموزی و مراکز مشاوره در اختیار دانش‌آموزان قرار دارد و متقاضیان می‌توانند از طریق مراجعه به سایت نورینو با ورود به پنجره فعالیت‌های تابستانی نسبت به ثبت‌نام دانش‌اموزان اقدام کنند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

شعبه شورای حل اختلاف ویژه ایرانیان خارج از کشور افتتاح شد
شعبه ۲۶۵۶ شورای حل اختلاف استان تهران مستقر در مرکز خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور به منظور رسیدگی به اختلافات ایرانیانی که خارج از کشور حضور دارند، شروع به کار کرد.
در راستای حل اختلافات و ورود پرونده قضایی به محاکم، گسترش صلح و سازش و ارائه خدمات به ایرانیان خارج از کشور، شعبه ۲۶۵۶ شورای حل اختلاف استان تهران مستقر در مرکز خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور با حضور سید مجید حلاج‌زاده رئیس مرکز خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور، غلامرضا مهدوی رئیس شورای حل اختلاف استان تهران و جمعی از مسئولان و اصحاب رسانه در مجتمع شهید قاسم سلیمانی شورای حل اختلاف استان تهران افتتاح شد.
غلامرضا مهدوی معاون رئیس کل دادگستری استان تهران در امور شوراهای حل اختلاف در این مراسم، اظهار داشت: شوراهای حل اختلاف نهادی مردمی است که در سال ۱۳۸۱ شروع به کار کرده است و پس از انقلاب شکوهمند اسلامی هرگاه نهادی مردمی شکل گرفت با موفقیت عمل کرد زیرا ماهیت انقلاب، مردمی بود.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

تبعات مصرف خوراکی الکل‌های طبی/مسمومیت با متانول حتی با مصرف موضعی
مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا، دارو و تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو نسبت به عوارض خطرناک مصرف خوراکی الکل‌های طبی به دلیل استفاده از مواد تلخ کننده هشدار داد.
مهدی انصاری افزود: اتانول در داروسازی و پزشکی بیشتر به‌ عنوان ضدعفونی‌کننده حلال یا کمک حلال مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در برخی از فرآورده‌های دارویی به‌ منظور افزایش حلالیت در آب مصرف می‌شود.
وی اظهار داشت: به‌ طور کلی الکل طبی به‌ عنوان ضدعفونی‌کننده در داروخانه‌ها در دسترس عموم قرار دارد که البته می‌تواند مورد سوءاستفاده قرار گرفته و برخی‌ها به‌ عنوان خوراکی با توجیه برخی برداشت‌های غلط مانند فواید آن برای بیماری‌های قلبی عروقی، مصرف کنند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

روزانه ۲۳۰۰ سال عمر مردم در ترافیک تهران تلف می‌شود
معاون عملیات ‌پلیس راهور با بیان اینکه روزانه ۲۰ میلیون تردد در سطح کلان شهر تهران انجام می شود، گفت: حدود ۲ هزار ‌و ۳۰۰ سال روزانه عمر مردم در ترافیک شهر تهران از دست می‌رود در حالی که ۷۱ درصد این ترددها با وسایل نقلیه، تک‌سرنشین است.
سردار باقر سلیمی در مراسم رونمایی از اقدامات دستگاه‌ها برای کاهش آلودگی هوا، اظهار داشت: کاهش ترافیک علاوه بر سلامت اجتماعی و کاهش هزینه، می‌تواند در کاهش آلاینده‌ها بسیار موثر باشد و بر همین اساس پلیس همواره بر توسعه حمل و نقل عمومی غیرخودرویی تاکید دارد.
معاون عملیات پلیس راهور فراجا تاکید کرد: باید سفرهای غیر ضروری به حداقل برسد و در این زمینه الکترونیکی شدن خدمات می‌تواند تاثیر شایانی داشته باشد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

هفت میلیون خودروی فرسوده در کشور تردد می‌کنند
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: از ۲۷ میلیون خودرو تعداد هفت میلیون خودروی فرسوده در خیابان‌های کشور تردد می‌کنند.
داریوش گل‌علی زاده در مراسم رونمایی از اقدامات دستگاه‌ها برای کاهش آلودگی هوا با بیان اینکه ۶۹ درصد آلاینده ها مربوط به هفت حوزه است، افزود: بخشی عظیمی از آلاینده‌ های هوای کشور مربوط به خودروها است. وی اظهارداشت: اکنون بخشی از خودروهای تولیدی کشور باید بر اساس گواهی اسقاط تولید شود و خودروسازان مکلف به اجرای این قانون هستند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

نظرات دانش‌آموزان درباره امتحانات نهایی؛ از طراحی سوالات تا حوزه‌های امتحانی
تاثیر ۵۰ درصدی نمرات امتحانات نهایی در ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی عاملی شده تا دانش‌آموزان آزمون خردادماه را جدی‌تر بگیرند و با توجه به گستردگی جمعیت و تعداد دروس، نظرات متفاوتی در سخت یا آسان بودن سوالات دارند.
آزمون‌های نهایی خرداد دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه بر اساس اعلام مسئولان وزارت آموزش و پرورش قرار بود از ۳۰ اردیبهشت آغاز شود اما پس از چند روز تاخیر، از روز پنجم خرداد با حضور حدود ۲ میلیون داوطلب کلید خورد و برای پایه دهم و دوازهم تا پایان خرداد و پایه یازدهم تا چهارم تیر ادامه دارد.
دو علت موجب تاخیر در آغاز به موقع امتحانات نهایی شد، اول اینکه داوطلبان با مشکل فنی در سایت برای دریافت کارت ورود به جلسه آزمون مواجه شدند که این مساله نگرانی بسیاری از والدین و دانش‌آموزان را به همراه داشت.ادامه گزارش را اینجا بخوانید.

ممنوعیت فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال/ضرورت تعیین نرخ ۷۵ درصدی مالیات در قانون
رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه فروش سیگار به افراد پایین‌تر از هجده سال ممنوع است، گفت: مرجع قضایی باید اجازه و پروانه فروش را از افراد متخلف بگیرد.
بهزاد ولی‌زاده در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: کودکان و نوجوانان هدف صنایع دخانی هستند و قوانین ضعیف باعث می‌شود همین گروه‌ها مورد آسیب قرار بگیرند. متاسفانه جریمه‌ها در حوزه فروش دخانیات بازدارندگی لازم را ندارند.
وی افزود: صنایع دخانی با مصرف منابع انرژی بسیار زیاد باعث مرگ مصرف‌کنندگان می‌شوند و به محیط‌زیست نیز آسیب می‌رسانند به‌این‌ترتیب بحث جرائم اهمیت بالایی دارد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

تشکیل ۱۸ پرونده شکایت کلاهبرداری درباره بازی همستر کامبت
معاون اجتماعی پلیس فتا از تشکیل ۱۸ پرونده شکایت کلاهبرداری بابت تبلیغات در اینستاگرام و تلگرام درباره بازی همستر کامبت خبر داد و به هموطنان توصیه کرد وارد این چالش نشوند.
سرهنگ رامین پاشایی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره بازی همستر کامبت اظهار داشت: تاکنون هیچ کارشناس داخلی و خارجی خوشبینی صد در ۱۰۰ نسبت به این بازی ندارد البته آنها اعلام کرده‌اند که در بستر بلاکچین و رمزارز آن را بالا می‌آوریم و در صرافی ها لیست می‌کنیم ولی هنوز این اتفاق نیفتاده است.
وی ادامه داد: تفاوت این بازی با نات‌کوین این است که در نات‌کوین فقط ۲۵ میلیون نفر در این بازی شرکت کردند اما اکنون تقریبا ۱۱۶ تا ۱۲۰ میلیون نفر در این بازی هستند که چالش محسوب می‌شود زیرا تعداد زیادی رمزارز وجود دارد و تعداد فروشنده‌ها زیاد است و هر قدر فروشنده زیاد باشد قطعا قیمت آن کاهش می‌یابد که هنوز هم در صرافی ها فهرست نشده است همچنین مشخص نیست این رمزارز متعلق به کدام کشور و کجاست و چگونه توسعه می‌یابد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

۷ قلم داروی درمان سرطان بیمه شد
محمدحسین کاملی مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران، از پوشش بیمه‌ای ۷ قلم داروی درمان سرطان خبر داد و گفت: تعداد داروهای تحت پوشش صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج به ۹۰ قلم رسید.
وی افزود: امسال نیز ۷ داروی جدید درمان سرطان تحت پوشش صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج قرار گرفت.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

اعلام جرم دادستانی تهران علیه «بامداد نو» و «حاشیه نیوز»
دادستانی عمومی و انقلاب تهران به دلیل انتشار اخبار کذب در مورد انتخابات از سوی «حاشیه نیوز» و «بامداد نو»، اعلام جرم کرد.
با شروع فضای انتخاباتی در کشور، انتشار برخی اخبار کذب در فضای مجازی و سایت‌های خبری بیشتر شده است. در همین رابطه طبق رصدهای صورت گرفته و به واسطه انتشار اخبار کذب در مورد انتخابات از سوی «حاشیه نیوز» و «بامداد نو»، دادستانی تهران علیه آنها اعلام جرم کرد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

شناسه بین‌المللی تجهیزات گوشی‌های مسروقه از ایران در کشورهای همسایه مسدود می‌شود
دادستان تهران از فراهم شدن امکان دسترسی پلیس به اطلاعات شناسه بین‌المللی تجهیزات موبایل (IMEI) به منظور ردیابی گوشی‌های تلفن همراه مسروقه خبر داد و گفت: با پیگیری این دادستانی و در راستای پیشگیری و مقابله با جرایم سرقت مقرر شده است شناسه بین المللی تجهیزات موبایل گوشی‌های مسروقه از ایران در سه کشور همسایه، مسدود شود.
علی صالحی با تشریح اقدامات پیشگیرانه دادستانی عمومی و انقلاب تهران در حوزه مقابله با سرقت، اظهار داشت: با توجه به تأکیدهای ریاست قوه قضاییه در زمینه اجرای سیاست‌های حوزه حمایت از حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم، دادستانی تهران با برگزاری جلسات متعدد با دستگاه‌های اجرایی، ضمن پیگیری برنامه‌ها و اقدامات دستگاه‌های متولی در اجرای سند ملی تقسیم کار در حوزه سرقت در استان تهران، تصمیمات و مصوبات مهمی را در این رابطه اتخاذ و به دستگاه‌های متولی ابلاغ کرد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

تدوین نقشه راه توسعه دریامحور در دولت سیزدهم
معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: با توجه به اهمیت حفاظت از محیط زیست دریاها و توسعه حوضه‌های آبی این سازمان در سال ۱۴۰۲، نقشه راه توسعه دریامحور در استان‌های ساحلی و جزایر را با همکاری نهادهای ذیربط تدوین کرد.
مجتبی ذوالجودی در تشریح عملکرد معاونت دریایی سازمان محیط زیست در دولت سیزدهم با اشاره به برنامه های هفته ملی محیط زیست و لزوم توجه به شعار سهم من در تداوم حیات، اظهار داشت: بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور توسط مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در آبان ۱۴۰۲، رئیس‌جمهور شهید زمان محدودی را برای دستگاه‌های اجرایی ذیربط قائل شد که برنامه‌های خود را در خصوص این سیاست‌ها ارائه کنند؛ در همین راستا، سازمان حفاظت محیط‌زیست در سال گذشته با مشارکت سایر نهادهای مرتبط، نقشه راه توسعه دریامحور در استان‌های ساحلی و جزایر را با تعیین ۱۸ هدف، ۱۲ برنامه راهبردی و ۶۲ اقدام کلان تدوین کرد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

مهمانی کودک نزد خانواده میزبان یا نگهداری در بهزیستی؛ مزیت کدام بیشتر است؟
مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور باور دارد الگو و کارکرد مرکزداری و نگهداری کودک در مراکز منقضی شده است و می‌گوید به طور قطع نگهداری کودک در خانواده میزبان، آسیب کمتر و مزایای بیشتری دارد.
خانواده میزبان، طرحی جدید است که چند ماهی بیشتر از اجرای آن نمی‌گذرد و در اجرای آن، کودکان بی‌سرپرست بجای نگهداری در مراکز بهزیستی به طور موقت و به صورت مهمان وارد خانواده‌های متقاضی می‌شوند. این طرح هر چند جدید است اما به علت حساسیت و استقبال افکار عمومی، سئوالات زیادی را در اذهان ایجاد کرده و به همین علت درباره چرایی واگذاری کودکان مراکز به خانواده‌های میزبان و نقاط ضعف و قوت احتمالی آن با سعید بابایی مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور به گفت و گو نشستیم.
بابایی، به سرآمدن تاریخ انقضای نگهداری کودکان در مراکز، سبقه فرهنگ ایرانی و اسلامی نگهداری کودک در دل خانواده، وضعیت مخاطره‌آمیز نگهداری تجمعی کودکان، ضوابط سختگیرانه برای احراز صلاحیت خانواده میزبان، پیدا شدن آغوش گرم خانواده برای کودکان با سنین بالاتر و دارای بیماری و معلولیت و مددکاری فعال برای یافتن خانواده باثبات حین مهمانی کودک در خانواده میزبان را مهمترین عوامل ضرورت نگهداری کودکان در خانواده‌های میزبان به‌جای مراکز بهزیستی می‌داند.ادامه گزارش را اینجا بخوانید.

اگر قصد دنبال کردن اخبار گروه جامعه ایرنا به صورت کامل در حوزه‌هایی مانند محیط زیست، زنان و خانواده، رفاه و تأمین اجتماعی، حقوقی و قضایی، آموزش و پرورش، بهداشت و سلامت، هلال احمر، اورژانس، انتظامی و حوادث، بهزیستی، مسائل و آسیب‌ها و مدیریت بحران را دارید، پیشنهاد می‌کنیم هر روز سری به این سایت‌ https://www.irna.ir/service/society بزنید.

همچنین ببینید

کاهش ساعات کار ادارات شامل مراکز درمانی نمی‌شود/آماده باش کامل مراکز درمانی برای پذیرش بیماران احتمالی

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام این که کاهش ساعات کار ادارات شامل مراکز درمانی نمی‌شود، بر آماده باش و تداوم ارائه خدمات مراکز درمانی جهت پذیرش بیماران تاکید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *