استخدام ۷۰۰ محیط‌بان و افتتاح ۱۷ هزار تخت بیمارستانی در دولت سیزدهم

تهران -ایرنا- بسته اخبار اجتماعی ایرنا در بیستم خرداد به چالش موتورهای سنگین‌،کشف ۱۲۰خزنده قاچاق،برخورد پلیس با جرایم انتخابات،صادرات ۲میلیارد دلاری محصولات غذایی،پوشش بیمه‌ای انسولین‌های نسل جدید،رشد ۱۲درصدی اهدای خون،افزایش ۴برابری پایش‌های محیط‌زیستی،ارائه ۲۶۲هزار خدمت درمانی به حجاج،تصویب استاندارد ملی انواع سوخت و استخدام ۷۰۰محیط‌بان و افتتاح ۱۷ هزار تخت بیمارستانی در دولت سیزدهم پرداخته است.
در بسته خبری پیش رو مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را باهم مرور می‌کنیم ،امروز سرویس جامعه خبرگزاری ایرنا با اخبار مختلفی از حوزه اجتماعی ایران همراه بود که گزیده این اخبار را می‌توانید در ادامه بخوانید.
کلاهبردار ۱۲۰ میلیاردی به کشور بازگردانده شد
رئیس پلیس بین‌الملل از استرداد یک فرد به اتهام کلاهبرداری به مبلغ حدود ۱۲۰ میلیارد ریال به کشور خبر داد و گفت: این فرد با درخواست مرجع قضایی مورد پیگرد قانونی قرار گرفت و دستگیر شد.
سردار مجید کریمی اظهار داشت: حسب درخواست مرجع قضایی مبنی بر پیگرد فردی به اتهام کلاهبرداری، جعل مهر و سربرگ‌های یک شرکت تولید معدنی، فرایند ردیابی، شناسایی و دستگیری این متهم در دستور کار پلیس بین‌الملل فراجا قرار گرفت و با اقدام‌های حقوقی و پلیسی، سازمان بین المللی پلیس جنایی علیه مشارالیه اعلان قرمز صادر و مراتب به کشورهای عضو سازمان اینترپل نیز منعکس شد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

ارائه ۲۶۲ هزار خدمت دارویی و درمانی به حجاج ایرانی
ستاد عملیات بهداشت و درمان هلال‌احمر در حج تمتع ۱۴۰۳ با صدور اطلاعیه‌ای از ارائه بیش از ۲۶۲ هزار خدمت بهداشتی و درمانی به حجاج ایرانی در عربستان خبر داد.
مرکز پزشکی حج و زیارت به عنوان متولی اصلی ارائه خدمات بهداشت و درمان به زائران ایرانی در مراسم حج تمتع، در اطلاعیه‌ای جزئیات ارائه خدمات به زائران را از ابتدای عملیات درمانی حج تا پایان روز گذشته ۱۹ خردادماه اعلام کرد.
در این اطلاعیه آمده است: از شروع عملیات بهداشتی و درمانی هلال‌احمر در حج تمتع سال جاری، ۲۶۲ هزار و ۱۰۹ خدمت به زائران ارائه شده که از این میزان، ۲۲۲ هزار و ۳۵۱ خدمت در مکه و ۳۵ هزار و ۷۵۴ خدمت در مدینه ارائه شده است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

افتتاح ۱۷ هزار تخت بیمارستانی در دولت سیزدهم
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ۱۷ هزار تخت بیمارستانی در دولت سیزدهم افتتاح شد، گفت: ۹ هزار تخت بیمارستانی دیگر نیز در حال آماده شدن است که در دولت بعدی افتتاح می‌شود.
بهرام عین اللهی در مراسم روز جهانی ایمنی غذا که در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد، افزود: از افتخارات دولت سیزدهم رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال و بیمه پنج دهک جامعه بصورت رایگان بوده که با مراجعه به مراکز درمانی با ارایه کدملی ، از خدمات بستری و سرپایی بدون پرداخت هزینه بهره مند می شوند.
وی با بیان اینکه رییس جمهور شهید روی سلامت و امنیت غذایی تاکید زیادی داشتند، اظهارداشت: پنج دهک نخست جامعه رایگان بیمه شدند و از طریق کدملی بیمه هزینه های آنها را پرداخت می کند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

کشف ۱۲۰ خزنده قاچاق در فرودگاه
فرمانده یگان‌های انتظامی و حفاظتی فراجا از کشف ۱۲۰ خزنده شامل مار، مارمولک، لاک‌پشت و قورباغه قاچاق توسط پلیس فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) خبر داد.
سردار رضا بنی‌اسدی‌فر اظهار داشت: مأموران پلیس فرودگاه حضرت امام خمینی(ره) حین پایش مسافران ورودی به فرودگاه، به ۲ چمدان همراه مسافر برای حمل کالای غیرمجاز مظنون شدند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

دادسراها و پلیس فتا با جرایم احتمالی انتخابات در فضای مجازی برخورد می‌کنند
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران گفت: ستادهای پیشگیری از جرایم انتخاباتی ریاست جمهوری در شهرستان‌های استان تهران تشکیل و فعال است و دادسراهای تخصصی تهران با همکاری پلیس فتا ضمن رصد فضای مجازی با جرایم احتمالی انتخابات ریاست جمهوری برخورد می‌کنند.
ابوالفضل نیکوکار اظهار داشت: ستادهای پیشگیری از جرایم انتخاباتی ریاست جمهوری در شهرستان‌های استان تهران از پنجم خرداد سال جاری با دستور علی القاصی مهر رئیس کل دادگستری استان تهران به منظور توجیه و ارشاد و انذار تشکل‌ها، احزاب، گروه‌ها، ستادهای انتخاباتی، اشخاص حقیقی و حقوقی با هدف بازدارندگی و پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی تشکیل و فعال است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

صادرات ۲ میلیارد دلاری محصولات غذایی/نمک‌های رنگی حاوی فلزات سنگین
رئیس سازمان غذا و دارو از صادرات ۲ میلیارد دلار محصولات غذایی ایرانی به کشورهای مختلف خبر داد و گفت: هزار و ۷۰۰ پروانه صادرات محصولات غذایی به خارج از کشور وجود دارد.
سید حیدر محمدی در همایش روز جهانی ایمنی غذا که در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد، افزود: رئیس جمهور شهید تاکید جدی بر بحث ایمنی و اهمیت ویژه سلامت و تامین غذای سالم و دسترسی عموم مردم به آن و پایداری امنیت غذایی داشت. وی ادامه داد: بیش از ۶۰۰ میلیون بیمار ناشی از مصرف غذای ناسالم در جهان وجود دارد که سالانه ۴۰۰ میلیون نفر آنها فوت می کنند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

تناقضات سند توسعه تعاون باید اصلاح شود/طراحی مشوق‌ برای تشکیل تعاونی در مدارس
رئیس سازمان مدارس و مراکزغیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه واگذاری کار به دست مردم در عرصه های مختلف کشور زمینه ساز پیشرفت است، گفت: برای اجرای کامل سند توسعه تعاون باید مغایرت‌های قانونی مرتفع و مشوق‌های لازم طراحی شود.
احمد محمودزاده در نشست تخصصی که با حضور معاونان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، اظهار کرد: اکنون در عزای بزرگ مردی هستیم که ایران قوی را در پرتو تعلیم و تربیت قوی برنامه ریزی کرده بود و اهتمام و جدیتی که برای تربیت نیروی انسانی کشور به عنوان زیرساخت های حفظ و گسترش دستاوردهای نظام داشتند، ستودنی است.
وی افزود: سند توسعه تعاون کشور از جمله مواردی است که شهید جمهور بر آن تاکید و اهتمام داشتند. زیرا این سند هم مانند سندتحول بنیادین آموزش و پرورش جزو اسناد مهم بالادستی است و درصورت اجرای جدی آن، می توان شاهد گشایش موثر اقتصادی در سطح کشور بود.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

پوشش بیمه‌ای انسولین‌های نسل جدید به نفع جامعه است
یک فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: تحت پوشش قرار دادن انسولین‌های نسل جدید تولید داخل باعث کاهش قیمت برای مصرف‌کننده می‌شود و از عوارض بیماری دیابت ازجمله میزان دیالیزی شدن بیماران و نیز بستری شدن افراد به‌دلیل سایر عوارض ناشی از کنترل نامناسب دیابت می‌کاهد و این موضوع از همه لحاظ مفید است.
محمدرضا مهاجری تهرانی ادامه داد: انسولین دگلودک-آسپارت تنها ترکیب انسولینی موجود در دنیا است که دو نوع انسولین کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت را در یک قلم جا داده است (کو-فرمولاسیون). تا قبل از ظهور این نوع انسولین‌ نسل جدید فرد باید برای کنترل مناسب قند خون در طول روز معمولا تا چهار مرتبه انسولین تزریق می‌کرد که اثر کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت داشته و قند خون فرد را کنترل کنند. این انسولین نسل جدید با توجه به خاصیتی که دارد می‌تواند در روزهای مختلف همراه با وعده غذایی اصلی بیمار تزریق شود.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

رشد ۱۲ درصدی اهدای خون در کشور/تهران در رتبه نخست
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: در ۲ ماه اول سال ۱۴۰۳ شاخص اهدای خون کشور بیش از ۱۲ درصد رشد داشت و در کل کشور بیش از ۴۳۵ هزار واحد خون اهدا شد.
بشیر حاجی بیگی، اظهار داشت: طی ۲ ماه گذشته استان تهران با بیش از ۱۷ درصد بیشترین مشارکت را در تامین خون کشور داشته است و پایتخت نشینان بیش از ۷۴ هزار و ۶۰۰ واحد خون اهدا کرده اند. پس از آن استان خراسان رضوی و استان فارس با نزدیک به ۷ درصد بیشترین سهم را در تامین خون کشور عهده دار شدند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

افزایش ۴ برابری پایش‌های محیط‌زیستی/حفاظت و بهره‌برداری پایدار منابع آب و خاک
معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست از افزایش ۴ برابری پایش‌های محیط‌زیستی در ۳ سال اخیر نسبت به دولت قبل خبر داد و گفت: در این راستا بیش از ۵۲ هزار پایش در مدت یک سال در سطح کشور به ثبت رسیده است.
ایرج حشمتی در تشریح اقدامات معاونت محیط زیست انسانی سازمان با اشاره به اینکه اقدامات این معاونت به صورت مستقیم بر روی سلامت، بهداشت و استانداردهای زیست مردم کشور تاثیر دارد، بیان داشت: وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست به صورت عام و معاونت انسانی به صورت خاص این است که نظارت جدی بر رفتار دستگاه‌ها؛ ارگان ها و بنگاه های اقتصادی دولتی و غیردولتی که اقدامات و تصمیمات آنها می تواند در زندگی روزمره مردم مخاطره زیستی ایجاد کند، داشته باشد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

سامانه رتبه‌بندی به مدت یک ماه برای معلمان فاقد رتبه باز می‌شود
وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سامانه رتبه‌بندی معلمان برای معلمان فاقد رتبه، از امروز – یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ – به مدت یک ماه باز می‌شود.
میزکار رتبه‌بندی معلمان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مشمولانی که پس از ارزیابی نخست، حداقل امتیاز لازم برای احراز رتبه آموزشیار معلم (عدم احراز رتبه) را کسب نکرده‌اند از تاریخ اولین تأیید هیات ممیزه پس از مدت حداقل یک‌سال و در شرط شاغل بودن می‌توانند با کسب امتیاز لازم و ارزیابی مجدد در یکی از رتبه‌ها قرار گیرند. سامانه از مورخ ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ برای مشمولین ( فاقدین رتبه) باز و امکان بارگذاری مدارک فراهم می‌شود.
در این اطلاعیه‌ عنوان شده است: افراد می‌توانند از طریق پنجره my.medu.ir نسبت به ورود به سامانه اقدام و پس از ورود با مطالعه دقیق راهنمای بارگذاری مستندات و شرایط و ضوابط نسبت به بارگذاری مدارک اقدام کنند (تاکید می‌شود افراد شخصاً وارد سامانه شده و شرایط و ضوابط را به دقت مطالعه و از ارجاع بارگذاری مدارک به غیر از خودشان اجتناب کنند).ادامه خبر را اینجا بخوانید.

مبارزه با کالاهای مضر سلامت باید در اولویت حکمرانان باشد
رئیس‌ هیات مدیره انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران گفت: مبارزه با کالاهایی که برای سلامت مردم ضرر دارد، باید در اولویت حکمرانان باشد تا بتوان اقدامات پیشگیرانه در این زمینه انجام داد.
ایمنی غذا یک عنصر اساسی سلامت عمومی و امنیت غذایی جهانی است؛ خوراک ناایمن حاوی باکتری‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها یا مواد شیمیایی مضر می‌تواند موجب ایجاد بیش از ۲۵۰ بیماری شود. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، تخمین زده می‌شود که سالانه ۶۰۰ میلیون نفر پس از خوردن غذای آلوده بیمار می‌شوند که این امر با مرگ ۴۲۰ هزار نفر از آن‌ها همراه است.
هر سال در راستای افزایش آگاهی در مورد اهمیت ایمنی مواد غذایی و ترویج اقدامات لازم برای پیشگیری، شناسایی و مدیریت خطرات ناشی از غذا، در هفتم ژوئن برگزار می‌شود. این روز که امسال با هجدهم خردادماه مقارن شده است، توسط سازمان ملل متحد برای افزایش آگاهی در مورد اهمیت آداب و ایمنی غذا در تمام مراحل زنجیره غذایی تعیین شده است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

استخدام ۷۰۰ محیط‌بان در دولت سیزدهم/خریداری بیش از هزار موتورسیکلت و خودروی عملیاتی
فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور با بیان این که در دولت سیزدهم، ۷۰۰ محیط‌بان جدید به استخدام این یگان درآمده‌اند، گفت: در سه سال اخیر، هزار و ۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت ۲۵۰ سی‌سی کمک‌دار تولید داخل و همچنین ۲۵ خودروی کمک‌دار خارجی برای پاسگاه‌های محیط‌بانی سراسر کشور خریداری شده است.
سرهنگ جمشید محبت‌خانی در تشریح عملکرد این یگان در دوره فعالیت دولت سیزدهم با اشاره به لزوم توجه به شعار سهم من در تداوم حیات هفته ملی محیط زیست، توضیح داد: در سه سال فعالیت دولت مردمی، یگان حفاظت محیط‌زیست کشور توانست با خریداری لوازم مورد نیاز حفاظت، تجهیزات موجود در پاسگاه‌های محیط‌بانی سراسر کشور را افزایش دهد. وی افزود: در این دوره سه‌ساله همچنین بخش زیادی از پاسگاه‌های محیط‌بانی کشور به پنل خورشیدی مجهز شدند. علاوه بر این، در دولت مردمی سیزدهم، شورای تحول محیط‌بانی در کشور نیز با هدف حل مشکلات و بهبود وضعیت معیشتی محیط‌بانان تشکیل شد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

موتورسیکلت‌های غول پیکر/صدای مهیب اگزوزها و بازی با اعصاب و روان مردم
این روزها تردد موتورسیکلت‌های غول پیکر با حجم موتور غیرقانونی و مسابقه‌ای در سطح شهرها و معابر برون شهری زیاد شده است؛ به طوری که علاوه بر صدای مهیب اگزوزها که موجب سلب آسایش مردم می‌شود، نظم ترافیکی و آرامش رانندگی دیگر شهروندان را نیز به خطر انداخته است.
مطابق قوانین راهنمایی و رانندگی، موتورسیکلت‌هایی که دارای محرکه با حجم بالای ۳۰۰ سی سی هستند در دسته موتورهای سنگین قرار می‌گیرند البته این قانون برای کشور ما در حجم موتور متفاوت است اما معنی موتور سنگین یا سبک ربطی به وزن آن ندارد و حجم سامانه محرکه آن بیشتر ملاک است.
این وسائل نقلیه که به سرعت بالا و سرسام‌آور شهرت دارند، تقریباً از پنج دهه پیش در سراسر دنیا از جمله کشور ما وارد خیابان‌ها شدند که در برخی فیلم‌های قدیمی می‌توان ردپای موتورهای سنگین را مشاهده کرد اما رفته رفته با افزایش حجم موتور و تقویت سرعت و سامانه خروج هوا (اگزوز)، موتورهای سنگین به عنوان عاملان آلودگی صوتی، بی نظمی ترافیکی، خطر ترافیکی شناخته شدند و بدین ترتیب موتورهای سنگین در لیست سیاه مقررات راهنمایی و رانندگی قرار گرفت.ادامه گزارش را اینجا بخوانید.

مصرف توت به حفظ سلامتی افراد در برابر سرطان کمک می‌کند
مسئول واحد آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور گفت: مصرف توت و توت فرنگی به حفظ و ارتقای سلامت افراد و پیشگیری از بیماریهای مختلف از جمله سرطان و عفونت‌های باکتریایی کمک می کند.
دکتر مینا کاویانی با اشاره به خواص انواع توت گفت: توت‌های تازه و آبدار به لحاظ داشتن مواد گیاهی مانند فلاونوئیدها و فیبر غذایی بی‌نظیر هستند. بیش از ۱۰۰ گونه درخت توت در دنیا وجود دارد که طبقه‌بندی آنها بر اساس رنگ شکوفه‌ها و برگها است.
وی با اشاره به این که هر ۱۰۰ گرم توت دارای ۴۳ کیلوکالری انرژی است گفت: توت‌های تازه و خوشمزه با وجود این انرژی کم، محتوای مواد مغذی ضروری برای بدن هستند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

صفورا آذرپیک روانه زندان شد/۷ شاکی خصوصی دارد
قوه قضاییه اعلام کرد: در پی قطعی شدن حکم ‌قضایی صفورا آذرپیک این فرد جهت اجرای احکام صادره وارد زندان شد.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، براساس حکم صادره، صفورا آذرپیک بابت پنج فقره نشر اکاذیب به تحمل ۲ سال حبس تغزیری و پرداخت جریمه نقدی همچنین اعاده حیثیت از شکات از طریق عذرخواهی از آنان در یکی از روزنامه‌های رسمی و بابت پنج فقره جرم افترا نسبت به شکات به پرداخت جزای نقدی محکوم شده است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

استاندارد ملی انواع سوخت برای اولین بار در دولت سیزدهم تصویب شد
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط‌زیست گفت: تا پیش از دولت سیزدهم استاندارد ملی انواع سوخت از جمله بنزین، نفت گاز و نفت کوره را نداشتیم که در این دولت تهیه و تصویب شد و بر این اساس تا پایان سال ۱۴۰۶ تمام سوخت‌ها باید با این استاندارد تولید شوند.
داریوش گل علیزاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اهمیت کاهش آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها، برای اولین بار استاندار ملی انواع سوخت از جمله بنزین، نفت گاز و نفت کوره در این دولت تهیه و تصویب شد تا با اجرای آن شاهد کاهش مصرف سوخت های غیر استاندارد باشیم.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

اگر قصد دنبال کردن اخبار گروه جامعه ایرنا به صورت کامل در حوزه‌هایی مانند محیط زیست، زنان و خانواده، رفاه و تأمین اجتماعی، حقوقی و قضایی، آموزش و پرورش، بهداشت و سلامت، هلال احمر، اورژانس، انتظامی و حوادث، بهزیستی، مسائل و آسیب‌ها و مدیریت بحران را دارید، پیشنهاد می‌کنیم هر روز سری به این سایت‌ https://www.irna.ir/service/society بزنید.

همچنین ببینید

ماجرای مزاحمت خیابانی برای دختران در رشت

پلیس گیلان از دستگیری ۳ پسر شرور خبر داد که با ایجاد مزاحمت برای ۲ خانم در رشت، یکی از آن‌ها را مجروح و فرار کرده بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *