حفاظت از محیط زیست نیازمند همت همگانی است

امرالهی گفت: دشت لار با پوشش گیاهی منحصر به فرد و گونه‌های نادر حیات وحش، به عنوان یکی از گنجینه‌های طبیعی ایران شناخته می‌شود.

علی امرالهی سرپرست معاونت محیط طبیعی حفاظت محیط زیست استان تهران در برنامه زنده مثبت سلامت درباره کوه دماوند اظهار کرد: گیاه پونه کوهی، زرشک و گون‌ها نیز در این منطقه اورسو به وفور یافت می‌شوند. این پوشش گیاهی اهمیت بسیاری دارد، چرا که خوراک گونه‌های حیات وحش آن منطقه را تامین می‌کند. این منطقه دارای حیات وحش غنی است. در حیات وحش این منطقه، گونه‌های چهارپا مانند کل و بز که شاخص هستند، و همچنین گیاه‌خواران دیگری حضور دارند. همچنین در این منطقه، گونه‌های جانوران وحشی مانند خرس قهوه‌ای، پلنگ، گرگ و شغال زندگی می‌کنند.
او ادامه داد: در رودخانه‌هایی که به سد منتهی می‌شوند، گونه ماهی قزل‌آلای خال قرمز وجود دارد که یک گونه حفاظت شده و نادر است. این ماهی به سلامت آب بسیار حساس است و تنها در آب‌های پاک و با اکسیژن کافی زنده می‌ماند. این منطقه به عنوان دشت شناخته می‌شود و مساحتی بیش از ۷۳۵۰۰ هکتار دارد که شامل پارک ملی لار و منطقه شکار ممنوعه لار است. پارک ملی لار بیش از ۳۵۶۰۰ هکتار وسعت دارد و منطقه شکار ممنوعه ۳۷۸۱۸ هکتار است. این دو منطقه جزو مناطق چهارگانه حفاظت شده محیط زیست هستند که بر اساس بند الف ماده ۳ قانون حفاظت محیط زیست معرفی شده‌اند. پارک ملی لار و آثار طبیعی ملی مانند کوه دماوند، ارزش بسیار زیادی دارند.
امرالهی بیان کرد:حفاظت از محیط زیست نیازمند همت همگانی است و اگر هر دستگاه به تنهایی اقدام کند، موفق نخواهد بود. توصیه‌های ما به گردشگران شامل جمع‌آوری و تفکیک زباله، جلوگیری از ایجاد سر و صدا‌های ناهنجار، عدم آلودگی منابع آب، و استفاده از ظروف یکبار مصرف کمتر است. اگر می‌خواهیم یک محیط زیست عالی و بکر داشته باشیم، باید خودمان نیز مسئولیت اجتماعی نسبت به حفاظت از آن داشته باشیم.
او گفت: در این منطقه امکاناتی برای کوهنوردان فراهم شده است. توصیه ما به گردشگران این است که از روشن کردن آتش خودداری کنند و زباله‌های خود را جمع‌آوری و به مکان‌های مخصوص منتقل کنند. پوشش گیاهی خاص این منطقه شامل گیاهان دارویی است که می‌توان به صورت محدود و معقول از آنها استفاده کرد. دمای هوا در این منطقه به دلیل شرایط اقلیمی می‌تواند بسیار سرد باشد، بنابراین لباس گرم به همراه داشته باشید. در نهایت، حفاظت از محیط زیست و استفاده مسئولانه از آن برای نسل‌های آینده بسیار مهم است.
خبرنگار:عطیه رضایی

همچنین ببینید

دستگیری شکارچیان غیر مجاز در ارتفاعات زرین کوه دریاچه «تار دماوند»

فرمانده یگان و رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند از دستگیری شکارچیان غیرمجاز قبل از اقدام به شکار در ارتفاعات ۳۸۰۰ متری زرین کوه دریاچه تار خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *