پایش مستمر وضعیت تحصیلی و رفتاری دانش‌آموزان/ کمبود مشاور در مدارس

مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه توزیع مشاوران در استان‌های مختلف متفاوت است اما کمبود مشاور مدرسه در همه استان‌ها وجود دارد، گفت: طبق ماده ۴۴ آئین نامه اجرایی ماده (۶) قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، وزارت آموزش و پرورش از طریق سامانه نماد در تمامی مدارس دولتی و غیردولتی نسبت به پایش مستمر وضعیت تحصیلی و رفتاری دانش آموزان اقدام می‌کند.
امیر تجلی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه آموزش و پرورش با توجه به طیف فراوان مخاطبانش، در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نقش مهمی ایفا می‌کند گفت: آسیب‌های اجتماعی مانند آسیب‌های طبیعی‌ می‌تواند بنای خانه‌ها را تخریب کند، این آسیب‌ها بنیان خانواده و اجتماع را برهم می‌ریزد و اگر به موقع و به‌هنگام شناخته و یا پیشگیری شود، احتمال خسارت‌ها کاهش خواهد یافت اما اگر نسبت به آن غفلت شود بنای جامعه متزلزل می‌شود.
وی با بیان اینکه شواهد نشان می‌دهد که آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر در بین کودکان و نوجوانان کشور تحت تاثیر عوامل گوناگون فرهنگی و اجتماعی روند نامطلوبی را طی می‌کند افزود: برخی از نمودهای بیرونی و عینی آن می‌تواند در مصادیقی چون گرایش به دخانیات، مصرف مواد، خشونت و انحرافات اخلاقی و مصادیق مشابه دیگر خود را نشان دهد.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر در بین کودکان و نوجوانان در سطح جهان ، تحت تاثیرعوامل و زمینه‌های گوناگون فرهنگی و اجتماعی است گفت: از جمله این عوامل، عوامل روانی و فردی، اجتماعی و محیطی، فرهنگی و رسانه‌ای است.
تجلی نیا از عوامل روانی و فردی به افزایش زمینه‌های اختلال در بهداشت روان کودکان و نوجوانان بویژه افزایش اضطراب و افسردگی در بین آنان، ضعف تاب آوری در بین کودکان و نوجوانان، گسترش زمینه‌های کنجکاوی، هیجان خواهی و لذت جویی در بین کودکان و نوجوانان اشاره کرد.
وی از عوامل اجتماعی و محیطی به گسترش زمینه‌های اختلال خانوادگی کودکان و نوجوانان از قبیل طلاق و بدسرپرستی، افزایش زمینه‌های دسترسی به رفتارهای پرخطر از قبیل سهولت بیشتر در دسترسی به مواد و ضعف در زمینه شاخص‌های کیفیت زندگی کودکان و نوجوانان اشاره کرد.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش همچنین عوامل فرهنگی و رسانه‌ای را تغییر در اولویت‌های ارزشی کودکان و نوجوانان، گسترش گرایش‌های فرهنگی نوپدید در بین کودکان و نوجوانان، بروز تغییرات در متغیرهای مرتبط با سبک زندگی کودکان و نوجوانان، ترویج انواع سبک زندگی مخاطره آمیز توسط رسانه‌ها و صنایع فرهنگی بیگانه در بین کودکان و نوجوانان، گسترش دسترسی کودکان و نوجوانان به فضای مجازی و عدم نظارت کافی خانواده‌ها عنوان کرد.
تجلی‌نیا با بیان اینکه برای جلوگیری از آسیب‌ها، به تعداد کافی مشاوران مدارس در هر سه دوره تحصیلی وجود دارند افزود: توزیع مشاوران در استان‌های مختلف متفاوت است اما کمبود مشاور مدرسه در همه استان‌ها وجود دارد و نیازمند نیروی متخصص در مدارس جهت راهنمایی، مشاوره و مداخلات اثرگذار هستیم.
وی عنوان کرد: آموزش و پرورش در اجرای منویات مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) مبنی بر تلاش سازمان یافته علمی قوای سه گانه کشور در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، برنامه نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان (نماد) را با مشارکت ۱۴ دستگاه اجرایی کشور با هدف استفاده حداکثری از توان و ظرفیت علمی، خدمتی، حمایتی، اجرایی،‌ نظارتی و تأمینی برای تحقق پیشگیری رشدمدار مبتنی بر مدل بومی و سبک زندگی اسلامی ایرانی و توجه به رشد و تکامل یکپارچه دانش‌آموزان تدوین و درحال اجرا دارد.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تامین و ارتقای مراقبت‌های اجتماعی از دانش‌آموزان مدارس با رویکرد توانمندسازی مدرسه محور و گسترش آموزش‌های رشد مدار با تمرکز بر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر از اهداف اصلی نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان است گفت: طبق ماده ۴۴ آئین نامه اجرایی ماده (۶) قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، وزارت آموزش و پرورش از طریق سامانه نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) در تمامی مدارس دولتی و غیردولتی نسبت به پایش مستمر وضعیت تحصیلی و رفتاری دانش آموزان اقدام می‌کند.
وی با بیان اینکه مدیر مدرسه با شناسایی دانش‌آموزان در معرض خطر یا بزه دیده با ارائه خدمات آموزشی، مشاوره فردی و خانوادگی و انجام مداخلات مختصر ضروری، در صورت نیاز به ارائه خدمات حمایتی و تخصصی یا مداخله قضایی، حسب مورد موضوع را فوراً به سازمان بهزیستی یا دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان دادگستری می‌تواند اعلام کند افزود: برنامه نماد شامل پنج فرآیند فعالیت‌های ارتقایی،غربالگری و شناسایی و تشخیص، اقدام مختصر، درمان، حمایت اجتماعی و ارجاع و مدیریت مورد است.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در بخش شناسایی و غربالگری در مدارس از طریق شواهد میدانی ، از آزمون‌های استاندارد روانی، آزمون‌های خطرپذیری، شواهد کلینیکی و چک لیست‌ها نیز استفاده خواهد شد.
تجلی نیا با بیان اینکه راهبرد کلان آموزش و پرورش افزایش نرخ پوشش مدارس در زمینه برنامه‌ها و خدمات سلامت روان، پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی است اظهار کرد: پیشگیری اولیه از آسیبهای اجتماعی با هدف مراقبت از دانش‌آموزان از طریق توسعه مداخلات زودرس، مداخلات مبتنی بر دوره شیوع، توسعه مشارکت و همکاری مدارس، خانواده‌ها و محلات و کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی از طریق شناسایی به موقع وضعیت خطرپذیری دانش آموزان صورت می‌گیرد.

همچنین ببینید

دستگیری شکارچیان غیر مجاز در ارتفاعات زرین کوه دریاچه «تار دماوند»

فرمانده یگان و رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند از دستگیری شکارچیان غیرمجاز قبل از اقدام به شکار در ارتفاعات ۳۸۰۰ متری زرین کوه دریاچه تار خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *