تجارت مرگ برای گونه‌های نادر/ بحران پنهان در سایه طبیعت

ابدالی گفت:در طبیعت بکر ایران، شبکه‌های قاچاقچیان حیات وحش در حال نابودی بی‌صدای گونه‌های نادر و ارزشمند کشور هستند.

محمدرضا ابدالی مدیرکل دفتر مدیریت و حفاظت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد:قاچاق حیات وحش یکی از چالش‌های بزرگ محیط‌زیستی و حفاظتی در ایران است که تهدیدی جدی برای بقای گونه‌های نادر و اکوسیستم‌های طبیعی کشور به شمار می‌رود. این مشکل نه تنها بر تنوع زیستی تاثیرات مخربی دارد بلکه به چالش‌های اجتماعی و اقتصادی نیز منجر می‌شود.
وضعیت فعلی قاچاق حیات وحش در ایران
او ادامه داد: قاچاق حیات وحش در ایران به دلایل مختلفی از جمله سودآوری بالا، ضعف در اجرای قوانین، و تقاضای بالای بازار‌های داخلی و خارجی رواج دارد. گونه‌های نادر و در خطر انقراض مانند یوزپلنگ آسیایی، گونه‌های مختلف پرندگان شکاری، خرس‌های قهوه‌ای و برخی گونه‌های خزندگان به شدت مورد هدف قاچاقچیان قرار دارند.
عوامل موثر بر قاچاق حیات وحش
ابدالی بیان کرد: بازار‌های داخلی و خارجی برای گونه‌های نادر و بخش‌های مختلف بدن آنها تقاضای بالایی دارند. این تقاضا منجر به ایجاد شبکه‌های قاچاق سازمان‌یافته می‌شود.عدم اجرای کامل قوانین حفاظت از حیات وحش و ضعف در نظارت‌ها باعث شده که قاچاقچیان با ریسک کمتری به فعالیت بپردازند.کمبود آگاهی عمومی درباره اهمیت حفاظت از گونه‌های نادر و تاثیرات مخرب قاچاق بر اکوسیستم‌ها، موجب شده که جامعه در این مسئله کمتر حساس باشد.
تاثیرات قاچاق حیات وحش
او ادامه داد: قاچاق گونه‌های نادر می‌تواند به کاهش جمعیت این گونه‌ها و حتی انقراض آنها منجر شود.از بین رفتن گونه‌های خاص می‌تواند تعادل اکوسیستم‌ها را به هم بزند و تاثیرات زنجیره‌ای بر سایر گونه‌ها و محیط زیست داشته باشد.کاهش گونه‌های نادر و تخریب زیستگاه‌ها می‌تواند به کاهش گردشگری طبیعی و زیان‌های اقتصادی مرتبط با آن منجر شود.
ابدالی تصریح کرد: اجرای دقیق‌تر قوانین موجود و ایجاد قوانین جدید با مجازات‌های سنگین‌تر برای مقابله با قاچاق حیات وحش ضروری است. برگزاری کمپین‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی برای افزایش آگاهی عمومی درباره اهمیت حفاظت از حیات وحش و تاثیرات مخرب قاچاق، تقویت همکاری با سازمان‌های بین‌المللی وکشور‌های دیگر برای مبارزه با شبکه‌های قاچاق بین‌المللی،اقدامات موثر برای حفاظت و بازسازی زیستگاه‌های طبیعی به منظور حمایت از گونه‌های نادر و جلوگیری از قاچاق آنها راهکارهایی  هستند که می توان در پیش گرفت.
او گفت: قاچاق حیات وحش یک بحران جدی و چندبعدی است که نیازمند توجه و اقدام فوری از سوی دولت، سازمان‌های محیط‌زیستی و جامعه است. با اتخاذ راهکار‌های موثر و افزایش همکاری‌ها، می‌توان گامی موثر در جهت حفاظت از تنوع زیستی کشور برداشت.
خبرنگار: عطیه رضایی

همچنین ببینید

دستگیری شکارچیان غیر مجاز در ارتفاعات زرین کوه دریاچه «تار دماوند»

فرمانده یگان و رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند از دستگیری شکارچیان غیرمجاز قبل از اقدام به شکار در ارتفاعات ۳۸۰۰ متری زرین کوه دریاچه تار خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *