نخستین کنگره ملی طب ایرانی آغاز شد

نخستین کنگره طب ایرانی با حمایت ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی با حضور گسترده متخصصان و پزشکان فعال در این حوزه، از ۹ تا ۱۱ خردادماه جاری در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه دارد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم،‌ نخستین کنگره طب ایرانی با حمایت ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی با حضور گسترده متخصصان و پزشکان فعال در این حوزه، از 9 تا 11 خردادماه جاری در سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه دارد.
متخصصان حوزه های نظام پزشکی، فرهنگستان علوم پزشکی و روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور در مراسم افتتاحیه نخستین کنگره طب ایرانی بر ضرورت تعامل بین طب ایرانی و طب رایج و استفاده بهینه از این ظرفیت و نگاه ویژه به احیای این حوزه، تاکید کردند.
به گفته آزاده زارعی؛ دبیر اجرایی نخستین کنگره ملی طب ایرانی، این کنگره با هدف گردهم آوردن متخصصان و صاحب نظران این حوزه و تبادل نظر و تجربیات در زمینه‌های مختلف طب ایرانی، ارتقا دانش و آگاهی در زمینه‌های مختلف طب سنتی و ارائه راهکارهای مبتنی بر دانش نوین و همسو با علم روز در درمان بیماری‌ها، ترویج سلامتی و بهبود کیفیت زندگی افراد با محوریت پزشکی مبتنی بر سبک زندگی، طب پیشگیری و فرد محور، غذا، تغذیه، غذا داروها و آشپزی طبی، فراورده‌های سنتی، گیاهی و طبیعی، تکنیک‌های دستی، هوش مصنوعی و توسعه طب ایرانی، پزشکی سامانه‌ها و پزشکی یکپارچه برگزار می‌شود.
دلایل عدم‌توسعه طب سنتی/ لزوم ساماندهی عطاری‌ها
وی گفت: این کنگره تلاش می‌کند تا از طریق تبادل نظر و همکاری با نخبگان و متخصصین حوزه سلامت و درمان، به ارتقای سطح خدمات بهداشتی و درمانی مبتنی بر طب سنتی در کشور کمک کند و برای توسعه منطقی و صحیح این حوزه از ظرفیت‌های داخلی و خارجی بهره‌برداری کند. حضور فعال اساتید برجسته و صاحب نظران در این کنگره فرصتی مغتنم برای بهره گیری از آموزه‌های طب ایرانی در کنار طب رایج و استفاده از آموخته‌های تجربه شده و مستند به شواهد در این حوزه است.
دبیر علمی نخستین کنگره علمی طب ایرانی هم با بیان این که مهم‌ترین ظرفیت طب ایرانی، تأثیری است که می‌تواند بر سبک زندگی و اصلاح آن در راستای پیشگیری از بیماری‌ها و ارتقای سطح سلامت جامعه داشته باشد، اظهار کرد: واقعیت این است که طب ایرانی به عنوان یک مکتب پزشکی دارای دیدگاه‌ها تعاریف و اصطلاحات ویژه ای است که با آن زبان و اصطلاحات به شرطی که به درستی به جای خودش و در جایگاه خودش به کار گرفته شود می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود چرا که به انسان و طبیعت و بیماری و به مقوله سلامت با ادبیات خودش نگاه می‌کند اما معنای آن این نیست که نمی‌تواند با جریان پزشکی روز دنیا و پزشکی مدرن همسو باشد. به عبارت دیگر حضور متخصصان طب و داروی سنتی که همگی پزشک و داروساز هستند و زبان علمی روز دنیا را می‌شناسند ابزارهای تشخیص، درمان، پیشگیری و توسعه و روش‌های علمی را می‌شناسند با ادبیات دانشگاهی و آکادمیک آشنا هستند و در همان بستر مطالعه کردند از به روزترین ابزار و دانش روز استفاده کرده و مطالعه می‌کنند در کنگره‌ها و همایش کیفیت آن را بالا می‌برد و در واقع فرصتی هست برای ایجاد گفتمان علمی بین طب ایرانی و طب مدرن با هدف هم افزایی، با هدف نقد و پالایش درست از نادرست که به بیماران خدمت بهتری داده شود.
انتهای پیام/

همچنین ببینید

دستگیری شکارچیان غیر مجاز در ارتفاعات زرین کوه دریاچه «تار دماوند»

فرمانده یگان و رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند از دستگیری شکارچیان غیرمجاز قبل از اقدام به شکار در ارتفاعات ۳۸۰۰ متری زرین کوه دریاچه تار خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *