تهران- ایرنا- بسته اخبار اجتماعی ایرنا در چهارم فروردین ۱۴۰۳ به موضوعاتی همچون آمار دهشتناک تصادفات نوروزی، ۳۰ هزار مزاحمت تلفنی برای اورژانس۱۱۵، کاهش ۴۰ درصدی جرایم اسکیمر، شناخت خرس‌ها راه‌حل کارآمد در مقابل تغییر اقلیم، افزایش سفرهای برگشت مسافران نوروزی و انجام ۱۴۸۰ عملیات امدادی در ۱۰ روز اول تعطیلات نوروز پرداخته است.

آمار دهشتناک تصادفات نوروزی/ ۳۰ هزار مزاحمت تلفنی اورژانس ۱۱۵ ثبت شد

تهران- ایرنا- بسته اخبار اجتماعی ایرنا در چهارم فروردین ۱۴۰۳ به موضوعاتی همچون آمار دهشتناک تصادفات نوروزی، ۳۰ هزار مزاحمت تلفنی برای اورژانس۱۱۵، کاهش ۴۰ درصدی جرایم اسکیمر، شناخت خرس‌ها راه‌حل کارآمد در مقابل تغییر اقلیم، افزایش سفرهای برگشت مسافران نوروزی و انجام ۱۴۸۰ عملیات امدادی در ۱۰ روز اول تعطیلات نوروز پرداخته است.
به گزارش ایرنا، در بسته خبری پیش رو مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم، امروز سرویس جامعه خبرگزاری ایرنا با اخبار مختلفی از حوزه‌های اجتماعی همراه بود که گزیده این اخبار را شامل توزیع ۳۴ هزار بسته معیشتی برای افراد کم‌برخوردار، کشف بیش از ۹۰ درصد جرائم جنایی در سال ۱۴۰۲ و صرفه‌جویی ارزی یک میلیون دلاری با تولید ۲۱ درصدی دارو می‌توانید در ادامه بخوانید.

آمار دهشتناک تصادفات نوروزی
سخنگوی پلیس گفت: آهستگی فضیلت است و با توجه به آمار دهشتناک تصادفات و جان‌باختگان سعی کنیم نقص و نقصان جاده‌ها و خودروها را با دقت بیشتر در رانندگی جبران کنیم.
سعید منتظرالمهدی معاون فرهنگی اجتماعی فراجا در یادداشتی نوشت: ایام عید گرچه برای بسیاری از مردم این دیار ایام شادی و وجد و سرور است، اما شوربختانه همین ایام فرخنده برای شماری از خانواده‌ها تبدیل به تراژدی غمبارگی می‌شود. لابد می‌پرسید برای چه کسانی؟ برای آنانی که در حوادث رانندگی عزیزی از عزیزان خود را از دست می‌دهند و عیدشان به عزا و نشاط‌شان به ماتم تبدیل می‌شود. این عده هم شمارشان کم نیست.
معاون فرهنگی اجتماعی فراجا افزود: حتما این روزها به آمارهای حوادث رانندگی دقت کرده‌اید؛ تنها در کمتر از یک هفته تعداد زیادی جان خود را از دست داده و تعداد قابل توجهی هم معلول و مصدوم شده‌اند و تراژیک‌تر از آن اینکه میزان مرگ و میر سالانه ناشی از حوادث رانندگی کشورمان برابر با کل تلفات رانندگی ۲۷ کشور اروپایی است. آیا این آمار دهشتناک نیست؟ ادامه خبر را اینجا بخوانید.

ثبت ۳۰ هزار مزاحمت تلفنی اورژانس ۱۱۵
سازمان اورژانس کشور اعلام کرد: از ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۲ تا سوم فروردین، ۴۵۳ هزار و ۹۴۶ مورد تماس با ۱۱۵ نیز ثبت شده که در این تماس‌ها ۱۰۲ هزار و ۷۹۵ مورد منجر به اعزام به مراکز درمانی و بیمارستانی شد و ۳۰ هزار مزاحمت تلفنی برای اورژانس ایجاد شده است.
سازمان اورژنس کشور در آخرین داده‌ها و اطلاعات آماری مربوط به طرح سلامت نوروزی از ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۲ تا سوم فروردین سال جاری به برخی آمارهای حوادث و اقدامات انجام شده پرداخت که در این موارد به ۳۰ هزار مزاحمت تلفنی برای اورژانس ۱۱۵ و علت مراجعه افراد به مراکز درمانی و بیمارستانی هم اشاره کرده است.
سازمان اورژانس کشور از ۲۴ اسفند سال گذشته تا سوم فروردین سال ۱۴۰۳ تعداد کل ماموریت‌های ثبت شده خود را ۱۳۶ هزار و ۴۹۴ مورد اعلام کرد که در این مدت ۴۵۳ هزار و ۹۴۶ مورد تماس با ۱۱۵ نیز قرار شد. در این تماس‌ها ۱۰۲ هزار و ۷۹۵ مورد منجر به اعزام به مراکز درمانی و بیمارستانی شد. همچنین در تماس با اورژانس ۵۶ هزار و ۶۶۵ مورد مشاوره انجام شد که البته ۲۹ هزار و ۹۵۹ مورد مزاحمت برای اورژانس هم به ثبت رسید. ۲۶۲ هزار و ۴۴ مورد نیز سایر تماس‌های برقرار شده با اورژانس کشور بوده است. می‌توانید ادامه خبر را اینجا بخوانید.

کاهش ۴۰ درصدی جرایم اسکیمر
رئیس پلیس فتا فراجا به اجرای طرح‌های اطلاعاتی و عملیاتی پلیس فتا در شناسایی و برخورد با مجرمان حوزه ثبت‌کننده کارت‌های بانکی هموطنان (اسکیمر) در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: با تداوم این طرح در نوروز، وقوع این نوع جرایم نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کاهش یافته است.
شناسایی و برخورد با مجرمان حوزه ثبت‌کننده کارت‌های بانکی (اسکیمر) اظهار داشت: به منظور شناسایی و برخورد با مجرمان حوزه اسکیمر یا کپی‌کنندگان کارت‌های بانکی هموطنان که همواره در ایام نوروز و تعطیلات فعالیت مجرمانه این افراد افزایش می‌یابد، این طرح در حال اجراست. با ابلاغ دستورالعمل عملیاتی به همه رده‌های پلیس فتا، اکنون گروه‌های عملیاتی ما به صورت محسوس و نامحسوس در مراکز استان و شهرستان‌ها در حال گشت‌زنی در معابر و محورهای مواصلاتی بوده و نظارت بر عملکرد فروشندگان سیار در جریان است. همچنین می‌توانید اطلاعات بیشتر درباره این خبر را اینجا بخوانید.

شناخت خرس‌ها راه‌حل کارآمد در مقابل تغییر اقلیم
در سطح جهانی، خرس قهوه‌ای به عنوان یک گونه مدل در تحقیقات مرتبط با پیامدهای ناشی از نوسانات و تغییرات اقلیم بر تنوع زیستی شناخته می‌شود از این رو حفاظت از این گونه ارزشمند باید جدی گرفته شود.
خرس‌ها موجوداتی بزرگ جثه که معمولا در کارتون‌های دهه‌های ۵۰ و ۶۰ حیواناتی مهربان و دوست داشتنی به تصویر کشیده شده‌اند، شخصیت‌هایی از جمله جان کوچولو، بامزی، یوگی، جکی، میشا و خرس مهربون یادآور دوران شیرین کودکی این دهه‌هاست البته کمی جلوتر بیاییم خرس‌هایی با نام‌های برناد و بوگ هم جایگاه خوبی در کارتون های دوره های بعد از آن پیدا کردند، اما نکته جالب توجه این است که در تمام این کارتون‌ها، خرس ها موجوداتی مهربان و در عین حال قوی هستند و این وجه اشتراک تمام این شخصیت هاست.
اما در دنیای واقعی هشت گونه خرس از جمله خرس سیاه آسیایی، خرس قهوه‌ای، خرس سیاه آمریکای شمالی، خرس قطبی، خرس عینکی، خرس پاندا، خرس تنبل، خرس آفتاب در سراسر دنیا وجود دارد که ۲ گونه آن شامل خرس قهوه ای و خرس سیاه آسیایی در ایران زندگی می‌کنند.
ادامه این گزارش را اینجا بخوانید.

صرفه‌جویی ارزی یک میلیون دلاری با تولید ۲۱ درصدی دارو
تولید ۲۱ درصدی دارو در کشور با رونمایی از ۲۰ داروی اساسی برای بیماران خاص در سالی که گذشت، یک میلیون دلار صرفه جویی ارزی به همراه داشت. رونمایی ۲۰ دارو شامل رادیو داروها، داروهای ضد سرطان، تکسین دهنده، داروی تزریقی تشخیص سرطان پروستات، محلول چشمی، یک داروی طب سنتی و غیره توسط شرکت های دانش بنیان با حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال ۱۴۰۲ باعث افزایش تولید و عرضه آن در بازار دارویی کشور شد.
از این تعدد اقلام دارویی، ۶ دارو و سه ماده موثر در حوزه درمان سرطان و بیماری‌های پوستی بود که در پارک علم و فناوری پردیس به بهره‌برداری رسید. خط فرآوری و تولید داروی بیولوژیک آلتپلاز – تنها داروی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان سکته مغزی ایسکمیک حاد – به همت محققان ایرانی در شرکت دانش‌بنیان آرنا حیات دانش به بهره برداری رسید.
خبر تولید داروی «آلتپلاز» برای درمان بیماران دچار سکته مغزی حاد توسط دانشمندان جوان و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی از دیگر دستاوردهای ارزشمند در سالی که گذشت، است به طوری که تنها سازنده این دارو آمریکا بود، اما دانشمندان کشورمان موفق شدند به فرمول ساخت این دارو دست یابند و تولید این دارو در کشور شروع شد. ادامه خبر را اینجا بخوانید.

افزایش سفرهای برگشت مسافران نوروزی
پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا اعلام کرد: با توجه به پایان تعطیلات نیمه اول نوروز سفرهای برگشت مسافران نوروزی به مبدا حرکت و شهرهای خود در روزهای آینده افزایش می‌یابد. با توجه به پایان تعطیلات نیمه اول نوروز ۱۴۰۳ سفرهای برگشت مسافران نوروزی به مبدا حرکت و شهرهای خود در روزهای آینده افزایش می‌یابد.
پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با توضیح اینکه اجرای طرح یکطرفه شدن در آزادراه تهران شمال و جاده چالوس در مسیر شمال به جنوب پیش‌بینی شده تا مسافران نوروزی بتوانند در مسیر برگشت به سفر خود ادامه دهند، اعلام کرد: در حال حاضر بیشترین ترافیک در جاده‌های شمالی قابل مشاهده است. ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

توزیع ۳۴ هزار بسته معیشتی برای افراد کم‌برخوردار
سخنگوی ستاد نوروزی جمعیت هلال احمر با اشاره به همزمانی ماه مبارک رمضان و عید نوروز، از توزیع بیش از ۳۴ هزار بسته معیشتی در میان خانواده‌های نیازمند و کم‌برخوردار در کشور خبر داد.
علی درویش‌پور اظهار داشت: با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان و ایام نوروز، جمعیت هلال احمر با توجه به رسالتی که دارد در کنار نیازمندان و افراد کم برخوردار حضور دارد که بر این اساس از ابتدای طرح نوروزی ۳۴ هزار و ۹۰۰ بسته معیشتی در میان اقشار کم برخوردار جامعه توزیع شده است. از تاریخ ۲۴ اسفند تا چهارم فروردین، یک هزار و ۴۸۰ عملیات و خدمت از سوی هلال احمر به شهروندان ارائه شده که در این ماموریت‌ها در مجموع به هشت هزار و ۵۹۱ نفر امدادرسانی شد.
سخنگوی ستاد نوروزی جمعیت هلال احمر افزود: قسمت مهمی از ماموریت‌های هلال احمر در این ایام در حوزه جاده‌ای بود که بر همین اساس ۱۲۴ نفر از شهروندان متاثر از حوادث جاده‌ای رهاسازی و یک هزار و ۳۴ نفر در محل درمان شدند. ادامه خبر را اینجا بخوانید.

کشف بیش از ۹۰ درصد جرائم جنایی در سال ۱۴۰۲
رئیس پلیس آگاهی فراجا به عملکرد یکساله پلیس آگاهی در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: از افتخارات پلیس آگاهی در سال گذشته کشف ۹۲درصدی جرایم جنایی و کشف ۹۵ درصدی قتل‌ها در کشور بود.
سردار محمد قنبری در جلسه قرارگاه نوروزی عمار پلیس آگاهی اظهار داشت: راه‌اندازی گشت‌های ویژه پلیس آگاهی و به انجام رساندن اجرای طرح پایش هوشمند الکترونیکی مجرمان سابقه‌دار و حرفه‌ای که از اقدامات موثر پلیس در پیشگیری از وقوع سرقت است. در سالی که گذشت کارکنان پلیس آگاهی در سراسر کشور کارنامه خوبی را نمایش گذاشتند که برای ما در مسیر خدمتگزاری به مردم بسیار حائز اهمیت است و ما همچنان باید به نقطه مطلوب دست یابیم که این مهم از اهداف مجموعه پلیس آگاهی در ارتقای سطح امنیت و آرامش شهروندان است و خواست مردم نیز هم این است
وی به عملکرد یکساله پلیس آگاهی در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: از افتخارات پلیس آگاهی در سال گذشته کشف ۹۲درصدی جرایم جنایی و کشف ۹۵ درصدی قتل‌ها در کشور بود. ادامه خبر را می‌توانید اینجا بخوانید.

۱۴۸۰ عملیات امدادی در ۱۰ روز اول تعطیلات نوروز انجام شد
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور با اشاره به انجام ۱۴۸۰ عملیات و خدمات امدادی در طرح ملی امداد و نجات نوروزی ۱۴۰۳ گفت: نیروهای این جمعیت به بیش از هشت هزار نفر امدادرسانی کردند.
بابک محمودی اظهار داشت: از تاریخ ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۲ تا ۳ فروردین ماه ۱۴۰۳، در طرح ملی امداد و نجات نوروزی یکهزار و ۴۸۰ مورد عملیات امدادی توسط نیروهای این جمعیت صورت گرفته است که ۷۲۶مورد جاده‌ای «معادل ۴۹ درصد»، ۵۹ مورد کوهستان «معادل ۴ درصد»، حادثه جوی ۶۳ مورد معادل «۴درصد» بوده است. محمودی کل دریافت کنندگان خدمات امداد و نجات در کشور را ۸ هزار و ۵۹۱ نفر عنوان کرد و افزود: هزار و ۳۰۴ نفر به صورت سرپایی درمان شدند، ۵۶۶ نفر نیز به مراکز درمانی منتقل، ۲۰۷ نفر به مناطق امن انتقال داده شد و ۶۶۷ نفر نیز اسکان اضطراری داده شد. همچنین برای ۱۲۴ نفر در حوادث و سوانح جاده ای عملیات رهاسازی صورت گرفت و برای هزار و ۲ هزار و ۹۰۶ نفر سنجش میزان قند و فشار خون انجام شد. ادامه خبر را اینجا بخوانید.

بیش از ۲۴۳۰ مرکز بین‌راهی توزیع مواد غذایی پلمب شد
سازمان اورژانس کشور اعلام کرد: در راستای اجرای طرح سلامت نوروزی از ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ تا سوم فروردین ۱۴۰۳، با انجام ۷۴۴ هزار و ۲۲۴ مورد بازرسی، علاوه بر پلمب ۲ هزار و ۴۳۵ مرکز و مکان بین‌راهی در کشور، ۷۸۲ هزار و ۶۵۵ کیلوگرم موادغذایی فاسد کشف و معدوم شد.
همچنین سازمان اورژانس کشور اعلام کرد: انجام ۷۴۴ هزار و ۲۲۴ مورد بازرسی از واحدهای مختلف شامل بازرسی از ۵۴۴ هزار و ۲۳۵ مرکز تهیه و توزیع موادغذایی و ۱۹۹ هزار و ۹۸۹ اماکن عمومی در راستای اجرای طرح سلامت نوروزی صورت گرفته است. ۱۱ هزار و ۲۰۱ مورد بازرسی از مراکز اقامتی شامل هتل،‌ متل، مهمانسرا و مهمانپذیر انجام شده است که در این مدت همچنین از ۱۸ هزار و ۴۴۴ مرکز و اماکن بین راهی نیز بازرسی شده است. ادامه این مطلب را می‌توانید اینجا بخوانید.

همچنین ببینید

دستگیری شکارچیان غیر مجاز در ارتفاعات زرین کوه دریاچه «تار دماوند»

فرمانده یگان و رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند از دستگیری شکارچیان غیرمجاز قبل از اقدام به شکار در ارتفاعات ۳۸۰۰ متری زرین کوه دریاچه تار خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *