چگونه خود را ببخشیم و گذشته را پشت سر بگذاریم؟

بخشیدن خود و غلبه بر گذشته نیازمند مهارت های روانی-عاطفی ظریفی است. در واقع، دردی که دیروز سرگرفته است و امروز هنوز شما از بابت آن احساس گناه می کنید، همچون  نخی شل شده در بافت وجودی شماست؛ اگر آن را بکشید، همه چیز سر باز می کند و در نهایت از هم می پاشد. با خودتان مهربان باشید؛ حق شما این نیست که با ناراحتی دائمی زندگی کنید، با آن سنگینی درونی که حرکت کردن رو به جلو را از شما دریغ می کند!
سواد زندگی؛ توسعه توانمندی‌های فردی؛ مریم طرزی-  در باب بخشیدن دیگران و آرامش ِ خیالی که رهاورد این کردار انسانی است، سخن بسیار گفته شده است. اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که لطفی هم در حق “خود”تان بکنید و این “خود” ِ خطاکار را ببخشید؟
خداى متعال در آیه 53 سوره «زمر» با لحنى آکنده از نهایت لطف و محبت، آغوش رحمتش را به روى همگان باز کرده است : «به آنها بگو اى بندگان من که بر خودتان اسراف و ستم کرده اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را مى بخشد که او بخشنده و مهربان است».
از همین اکنون به این نیاز اساسی که همانا بخشیدن خود و برگذشتن از “گذشته خود” است، کمی فکر کنید.  از اینکه مورد رحمت پروردگار و خودتان قرار بگیرید، روی برنتابید!

_________
درس های دیگری در سواد زندگیمدرسه آموزش‌های دانش پایه و کاربردی عصر ایران
به ما بپیوندید: کانال تلگرامی سواد زندگی savadzendegi@

همچنین ببینید

دستگیری شکارچیان غیر مجاز در ارتفاعات زرین کوه دریاچه «تار دماوند»

فرمانده یگان و رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند از دستگیری شکارچیان غیرمجاز قبل از اقدام به شکار در ارتفاعات ۳۸۰۰ متری زرین کوه دریاچه تار خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *