پیگیر پرداخت هزینه‌های پذیرش دانشجویان دختر افغانستانی از سوی مجامع بین‌المللی هستیم/ بهره‌برداری علمی ایران از عضویت در بریکس

رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم گفت: باید امپراتوری و هژمونی دلار بشکند و بریکس می‌تواند این کار را انجام دهد و در این بین ما می‌خواهیم ابعاد علمی کار را بیرون بکشیم یعنی بحث حضور وزارت علوم در بریکس از این منظر با چنین هدفی است تا با شکست سلطه دلار و حاکمیت غرب بر جهان، دریچه‌ای باز کنیم تا حداقل بین اعضای عضو بریکس راحت باشیم.«وحید حدادی اصل» قائم‌مقام وزیر در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، در مورد عضویت ایران در سازمان‌های بین المللی و میزان این حضور توضیح داد: ما در بالغ بر ۸۰ سازمان بین المللی عضو هستیم و حق عضویت‌هایی که پرداخت می‌کنیم متفاوت است؛ در مواردی حق عضویت در حد یک میلیون دلار است مانند عضویت در یونسکو. در برخی موارد حق عضویت کمتر است بنابراین میزان این حق عضویتی که پرداخت می‌کنیم یکسان نیست.
قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل تصریح کرد: دانشگاه‌های ما از این عضویت‌ها هم اکنون استفاده می‌کنند، اما هدف این است که در آینده بهره برداری بیشتری داشته باشند یعنی به ازای سرمایه‌گذاری که ما انجام می‌دهیم، حتی از سود این سرمایه‌گذاری نیز استفاده ببرند. نباید اینطور باشد که ما فقط عضویت درسازمان‌ها داشته باشیم. می‌خواهیم به دانشگاه‌ها شرایط و سازمان‌های بین‌المللی را بیشتر معرفی کنیم تا از همه توانمندی دانشگاه‌ها بهره ببریم.
حدادی اصلی در مورد برنامه وزارت علوم برای پذیرش دانشجویان خارجی بخصوص دانشجویانی از فلسطین که پیشتر نیز مطرح شده بود، اظهار کرد: جنایاتی که رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد، جای تنفس باقی نگذاشته که ببینیم برای مردم مظلومی که در آن نقطه قرار دارند چه کاری می‌توان انجام داد. با این حال مطمئنا ما به آنها کمک خواهیم کرد. ایران مدعی است که در هر کشوری در دنیا هرگاه ظلمی صورت بگیرد، به اندازه توان خودمان کمک می‌کنیم و در غزه نیز ظلمی صورت می‌گیرد و ما تلاش می‌کنیم بعد از پایان این جنگ ببینیم که چطور می‌توانیم به آن‌ها کمک و یاری برسانیم؛ آیا می‌توانیم دانشجوهایشان را به ایران بیاوریم؟ و… بنابراین برای این کار برنامه‌هایی داریم.
رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم اضافه کرد: بیشترین تمرکز ما هم روی برای کمک به دختران دانشجو است چراکه بیشتر به آن‌ها ظلم می‌شود؛ چه در افغانستان چه در غزه و هر جای دیگری از جهان که چنین شرایطی باشد به آن‌ها کمک خواهیم کرد.
او گفت: ما این دختران را مانند دختران سرزمین خودمان می‌دانیم البته که برای تحقق این کمک‌رسانی لازم است که هزینه‌هایش را سازمان ملل یا سازمان همکاری‌های اسلامی بپردازند و نباید ما صرفا هزینه چنین امری را بر گردن وزارت علوم ایران بیندازیم.
حدادی اصل در پاسخ به این سوال که آِیا سازمان‌های بین المللی تاکنون هزینه تلاش‌های ایران و پذیرش دختران دانشجو افغانستانی در دانشگاه‌های ایران را پرداخته اند؟ گفت: خیر؛ هنوز هم پیگیر این موضوع هستیم و به همین منظور هم با آژانس همکاری بین‌المللی ژاپن (جایکا) هم با سازمان ملل صحبت کرده‌ایم و سعی می‌کنیم راه‌هایی را برای این امر باز کنیم.
حدادی اصل در ادامه در خصوص مقوله آپارتاید علمی و راه‌های مقابله با تحریم‌های علمی نیز بیان کرد: ما با تمام وجود و از مجاری حقوقی و حقوق بین الملل، فعالیت‌های خودمان را پیگیری می‌کنیم، اما قبول کنید در دنیایی که سیطره غرب و ظلم وجود دارد، از تمام دریچه‌ها راه را به روی ما می‌بندند. دلیل روابط بد آن‌ها با ایران رشد علمی است که در کشور ما رخ داده است.
قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل تاکید کرد: در چندسال اخیر در هر زمینه‌ای که ما را تحریم کردند، اتفاقا پیشرفت خوبی بخصوص در مباحث علمی داشته‌ایم. مطمئنا این آپارتاید علمی وجود دارد. وقتی ما مقاله‌ای به خارج از کشور می‌فرستیم به محض اینکه متوجه می‌شوند از ایران ارسال شده است، کارشکنی می‌کنند. البته همه کشورها اینطور نیستند و فقط برخی از انتشارات در غرب چنین رویکردی دارند. ما حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد در چاپ مقالاتمان مشکل داریم و خداراشکر که حدود ۸۰ درصد مقالاتی که از ایران ارسال می‌شود در مجلات خارجی چاپ می‌شود.
حدادی اصل درخصوص عضویت ایران در گروه بریکس و مزایایی که از نظر فعالیت‌های علمی برای کشور به همراه خواهد داشت نیز عنوان کرد: بریکس یک اتحادیه جدید با تفکر جدید است. تفکر جدیدی که جایگزین پول غرب است و این یک مزیت برای ماست. برای همین بریکس برای ما مهم است و همه توان خود را برای آن گذاشته‌ایم.
او ادامه داد:حالا که تعدادی از کشورها حرف جدیدی برای جهان دارند، ما نیز حرف‌هایی برای گفتن داریم و می‌توانیم در این بستر فعالیت کنیم. باید امپراتوری و هژمونی دلار بشکند و بریکس می‌تواند این کار را انجام دهد و در این بین ما می‌خواهیم ابعاد علمی کار را بیرون بکشیم یعنی بحث حضور وزارت علوم در بریکس از این منظر با چنین هدفی است تا با شکست سلطه دلار و حاکمیت غرب بر جهان، دریچه‌ای باز کنیم تا حداقل بین اعضای عضو بریکس راحت باشیم و فعالیت‌های خود را پیگیری کنیم.
حدادی اصل در پایان خاطرنشان کرد: در گروه بریکس، کشورهایی مانند چین و روسیه به عنوان کشورهایی بزرگ حضور دارند که عضو شورای امنیت نیز هستند و ما می‌خواهیم از ظرفیت این فضا بهره ببریم.

همچنین ببینید

دستگیری شکارچیان غیر مجاز در ارتفاعات زرین کوه دریاچه «تار دماوند»

فرمانده یگان و رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند از دستگیری شکارچیان غیرمجاز قبل از اقدام به شکار در ارتفاعات ۳۸۰۰ متری زرین کوه دریاچه تار خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *