همایش اصل «حداقلی بودن حقوق کیفری» در ایلام برگزار شد

ایسنا/ایلام همایش اصل «حداقلی بودن حقوق کیفری» در دانشگاه باختر ایلام برگزار شد.
دکتر سعید احمدی وکیل دادگستری و مدرس دانشگاه در این همایش که امروز پنجشنبه ۱۰ خردادماه ۱۴۰۳، با مدیریت انجمن علمی حقوقی دانشگاه باختر و جمعی از اساتید حقوق، قضات، وکلای دادگستری و دانشجویان رشته حقوق برگزار شد، به تشریح مبانی اصل حداقلی بودن حقوق کیفری از نگاه نظریات جرم شناسی پرداخت و خواهان مداخله کمتر حقوق کیفری شد و توسل به کیفر صرف را در راستای تأمین فلسفه  یک سیاست جنایی کارآمد ندانست.
وی مداخله حقوق کیفری را به شکل حداقلی پسندیده دانست  و در رابطه با جرایم خشونت‌آمیز اجرای این اصل را مفید ندانست،‌ و افزود: افزایش هزینه‌های دستگاه عدالت کیفری، ناشی از بی‌توجهی به اصل حداقلی بودن حقوق کیفری است.
دکتر اسماعیل قمری معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان ایلام و مدرس حقوق نیز در این همایش به موضوع پیشگیری از جرم با رویکرد به این اصل پرداخت و تشریح کرد: اصل حداقلی بودن حقوق کیفری یعنی فاصله گرفتن از تحمیل هزینه‌های کیفر و آثار  و نتایج آن.
وی سهمی از حقوق کیفری را در خدمت پیشگیری از جرم دانست و تأکید کرد: راه پیشگیری از جرم صرفاً به توجه به پاسخ کیفری و استفاده حداکثری از آن نیست.
قمری پیشگیری از جرم را چند بعدی خواند و یکی از ابعاد آن را توسل به کیفر حداقلی دانست.
دکتر ایوب نوریان قاضی و مدرس دانشگاه هم در این همایش به بیان جلوه‌های اصل حداقلی بودن حقوق کیفری پرداخت و این جلوه‌ها را در قانون مجازات اسلامی، آیین دادرسی کیفری و سایر قوانین متفرقه کیفری مطرح و به تفسیر آنها پرداخت.
وی توجه قانونگذار کیفری به تأسیس نهادهای ارفاقی همچون ترک تعقیب، معافیت از کیفر و غیره رو در راستای توجه به اصل حداقلی بودن حقوق کیفری و به عنوان سیاست جنایی کارآمد دانست.
دکتر جهانشاه شکری وکیل دادگستری و مدرس حقوق کیفری دانشگاه هم به تشریح جایگاه اصل حداقلی بودن حقوق کیفری در ذیل مجموعه نظریات جرم شناسی پرداخت.
وی حق بر مجازات نشدن و حق بر مجازات شدن را تشریح و ارتباط این اصل را  ذیل بحث های مربوط به حق بر مجازات شدن دانست.
دکتر شکری در ادامه به علقه حقوق کیفری ایران و شریعت اسلام اشاره داشته و به این ترتیب پیوند بین اصل حداقلی بودن حقوق کیفری را با حقوق کیفری ایران مرتبط دانست.
وی کیفر را به استناد آیات الهی(جزاء سییه سییه مثلها)  امری ناپسند دانست و حداقلی بودن حقوق کیفری را در نظام حقوقی ایران پذیرفته شده دانست.

همچنین ببینید

دستگیری شکارچیان غیر مجاز در ارتفاعات زرین کوه دریاچه «تار دماوند»

فرمانده یگان و رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند از دستگیری شکارچیان غیرمجاز قبل از اقدام به شکار در ارتفاعات ۳۸۰۰ متری زرین کوه دریاچه تار خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *