توسعه پایدار به معنی عدم بهره‌برداری از منابع نیست

نماینده مردم تنکابن و رامسر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توسعه پایدار به معنای ممنوعیت بهره‌برداری از منابع طبیعی نیست، گفت: توسعه پایدار به این معنی است که بهره‌برداری بایستی در درجه اول صیانتی باشد و در درجه دوم اگر از منبعی استفاده می کنیم آن را به منبع با ارزش‌تری تبدیل کنیم.به گزارش  ایسنا، سید شمس الدین حسینی  امروز در آیین گرمیداشت روز جهانی تالاب ها  که در رامسر برگزار شد؛ ضمن تبریک ایام الله دهه فجر گفت: امیدوارم در ادامه حیات ارزشمند جمهوری اسلامی ایران ما شاهد ظهور تمدن اسلامی باشیم. همان گونه که در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی رهبر معظم انقلاب اسلامی در واقع این هدفگذاری نوید را داده‌اند.
وی در ادامه با بیان اینکه در ادبیات توسعه شاهد یک رشد و تکوین هستیم، افزود« ابتدا ما توسعه اقتصادی را به مثابه رشد اقتصادی و افزایش درآمدهای عادی تلقی می‌کردیم  و در این راستا به سرمایه‌گذاری‌های فیزیکی توجه می‌کردیم اما رفته رفته متوجه شدیم که درآمد مهم است ولی مقوله‌های دیگری مانند توزیع درآمد هم حائز اهمیت است، لذا نظریات توسعه اقتصادی از رشد درآمد به رشد درآمد همراه با بهبود توزیع درآمد رسیده‌اند. ولی این کفایت نمی‌کرد تا اینکه در دهه ۱۹۸۰ به این سو به یک مقوله دیگری بیشتر توجه کردیم و آن این بود درکنار کمیت رشد بایستی به کیفیت رشد هم توجه کنیم،  پس از آن بود که واژه توسعه پایدار خیلی اهمیت پیدا کرد.
این نماینده مجلس تاکید کرد: رشد مهم است، افزایش درآمد نیز مهم است ولی ما نبایستی به گونه‌ای رفاه نسل امروز را تامین کنیم که نسل فردا در مضیقه قرار بگیرد.
حسینی با بیان اینکه توسعه پایدار به این مفهوم است که ما به افزایش رشد در طول زمان و پایداری آن توجه کنیم، یادآوری کرد: اینجاست که مسائل و موضوعات زیست محیطی بسیار حائز اهمیت است. البته گاه ما مواجه می‌شویم با یک نکته و آن اینکه خود انسان، محبوبیت‌ها و معذوریت‌هایش را هم در بعضی مواقع  فراموش می‌کنیم.
این نماینده ادامه داد: انتخاب‌های آگاهانه یعنی اینکه همان طوری که به محیط زیست توجه می‌کنیم، به مردم هم توجه کنیم محیط‌زیست بسیار حائز اهمیت است، توسعه پایدار بسیار مهم است. ولی همانطوری که پیام توسعه پایدار برای بشریت این بود که بایستی به کیفیت رشد در کنار کمیت رشد توجه بکنیم، این پیام  یک بار معنایی مهم هم دارد و این است که توسعه پایدار به معنی عدم بهره‌برداری از منابع نیست.
حسینی اظهار کرد: دقت کنید توسعه پایدار به معنی ممنوعیت بهره‌برداری از منابع طبیعی نیست توسعه پایدار به این معنی است که بهره‌برداری بایستی در درجه اول صیانتی باشد یعنی ما به گونه‌ای برخورد نکنیم که پایداری رشد را زیر سوال ببریم و  درجه دوم اینکه اگر از منبعی استفاده می‌کنیم آن را به منبع با ارزش‌تری تبدیل کنیم.

همچنین ببینید

دستگیری شکارچیان غیر مجاز در ارتفاعات زرین کوه دریاچه «تار دماوند»

فرمانده یگان و رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند از دستگیری شکارچیان غیرمجاز قبل از اقدام به شکار در ارتفاعات ۳۸۰۰ متری زرین کوه دریاچه تار خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *