تلاش برای بازگشت ایده‌آل‌ها به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان + فیلم

سمنان – ایرنا – مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: این نهاد طی سال‌های گذشته از ایده‌آل‌های خود در زمینه‌های مختلف از جمله محتوا، فعالیت، نیروی انسانی و فضای کتابخانه‌ای، فاصله گرفت و اکنون ایجاد مراکز تراز کانون برای رسیدن به شرایط مطلوب در دستور کار است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، فروهر معدنی روز پنجشنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) سمنان افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصمیم گرفته است تا در هر استان ۲ مرکز را تراز قرار بدهد و به صورت ویژه در زمینه تامین تجهیزات، محتوا و فضای بصری برای آنها اقدام کند و بقیه مراکز خود را به الگو تراز برسانند.
به گفته وی، جبران عقب‌ماندگی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زمان‌بر و کار سختی است، اما تحقق این رویکرد با تکیه بر نیروهای توانمند شاغل در این نهاد پیگیری می‌شود.
مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: این نهاد به عنوان مهمترین مرکز تخصصی و بنیادی در حوزه کودک فعالیت دارد و اجرای بیش از ۶۰ فعالیت به عنوان ابزار تربیتی مدنظر است.
معدنی با بیان اینکه آموزش به کودکان و نوجوانان در جامعه در ۲ بخش مستقیم و غیرمستقیم دنبال می‌شود، اظهار کرد: آموزش و تعلیم رسمی در مدارس و بخش پرورش و تربیت غیرمدرسه‌ای و در بخش غیرمستقیم در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محقق می‌شود.
وی اظهار کرد: امسال از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان‌ سه سیاست مرکزمحوری، مخاطب‌محوری و نوجوان‌محوری مورد توجه است.
به گفته وی، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شعار «تابستونتو بساز» تابستان امسال مخاطب محوری، نوجوان محوری و مرکز محوری سه راهبرد مورد توجه این نهاد در غنی‌سازی اوقات فراغت جامعه هدف است.
معدنی گفت: ارکان فعالیت‌های تابستانی کانون به چند بخش تقسیم می‌شود. مربیان کانون به عنوان مجریان اصلی فعالیت‌های تابستانی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم نقش‌آفرین هستند و نوجوانان به عنوان جامعه هدف محسوب می‌شوند.
وی یادآور شد: توسعه و ترویج کتابخوانی، توسعه و ترویج علم و فن‌آوری، طرح توسعه و ترویج زبان و ادب فارسی، باشگاه قاف، باشگاه سیمرغ (اختصاص به استعدادهای ادبی مدارس)، تأکید بر آموزش قصه‌گویی، فعالیت‌های نجوم و رصدهای شبانه، ترویج رویدادهای حل مسأله، ترویج پژوهش و اقدام‌پژوهی و کتاب‌خانه‌های سیار از جمله این فعالیت‌ها با سه رویکرد پرورش سازندگی، آفرینشگری و تقویت خلاقیت است.
مربیان متخصص سرمایه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند
مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: تابستان امسال برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای است تا برنامه‌هایی ویژه برای خانواده داشته باشیم.
وی ادامه داد: تخصصی‌ترین نهاد در پرورش فکر اسلامی کودکان و نوجوانان با بیش از نیم قرن سابقه، کانون پرورش فکری است و متناسب با نیاز کودکان آموزش‌ها در این نهاد به‌روزرسانی شده است.
به گفته وی، مربیان متخصص و خلاق در حوزه کودک و نوجوان از سرمایه‌های اجتماعی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند.
مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار کرد: خانواده مهمترین ضلع در تربیت کودکان هستند و بر این اساس، تصمیم گرفته شد تا خانواده‌ها نیز در فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دخیل شوند و اکنون در بسیاری از برنامه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی مناسبت‌های ملی و مذهبی همراهی دارند.
معدنی تاکید کرد: اعضای خانواده نقشی مهم در هویت‌بخشی به کودکان و نوجوانان دارند و یکی از اولویت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضور و مشارکت خانواده در برنامه‌ها و نقش دادن به کودکان و نوجوانان است.
استفاده از ظرفیت مردمی راهبرد کانون پرورش فکری برای گستردگی اثرگذاری
مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: از دیگر برنامه‌های تابستان ۱۴۰۳ این نهاد استفاده از ظرفیت‌های مردمی است که اگر همراهی نهادها با کانون تقویت شود، در گستردگی و اثرگذاری بیشتر کارها در کودکان و نوجوانان موثر واقع می‌شود.
وی ابراز کرد: شناسایی ظرفیت‌های مردمی در شهر و روستا و یافتن نقاط اشتراک و انجام کار مشترک در دستور کار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تابستان ۱۴۰۳ است تا بتوانیم اتفاق خوب رقم بزنیم.
معدنی تاکید کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با راهبردها و برنامه‌های نو دیگر فقط تقویت مهارت را در کودکان و نوجوانان دنیال نمی‌کند، امسال پیشنهاد بر تقویت ارتباط مربی با کودک در کنار تقویت مهارت‌آموزی و تلاش برای استعدادیابی است.
وی یادآور شد: اشتباه بزرگ برخی والدین این است که می‌خواهند آرزوهای ناکام خود را در فرزندان ظهور و بروز دهند، استعدادیابی باید در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شکل بگیرد و در واقع تربیت نیروی متعهد و متخصص از مسوولیت‌های کانون است.
به گفته وی، کانون پرورش فکری به عنوان یک نهاد فرهنگی تربیتی و پرورشی در عرصه کودکان و نوجوانان و کانون خلق دنیای آینده کودکان و نوجوانان امروز است و از امروز باید برای آینده کودکان و نوجوانان اقدام کنیم و در این زمینه یکی از مهمترین گزاره‌های حوزه‌های فرهنگی، اوقات فراغت و مدیریت اوقات فراغت است.
فعالیت یکهزار و ۴۰ مرکز ثابت، سیار و پستی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان
مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: یکهزار و ۴۰ مرکز ثابت، سیار و پستی برای برقراری عدالت آموزشی و فرهنگی در جامعه هدف فعالیت دارند و بخش سیار برای ارایه خدمات به مناطق عشایری و روستایی و حاشیه شهرها و بخش پستی به مناطق دورافتاده که بخش ثابت و سیار دسترسی ندارند بخش پستی خدمات ارایه می‌دهد.
وی ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ۶۰۰ هزار عضو دارد و پیش‌بینی‌ها و بررسی‌ها نشان از افزایش ۲۰ درصدی اعضا طی یکسال گذشته دارد و سمنان جزو استان‌های موفق در جذب جامعه هدف به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده و در افزایش ۹۰ درصدی جذب مخاطب نیز موفقیت داشته است.
وی با بیان اینکه همه کودکان و نوجوانان که با کانون پرورش فکری به روش‌های مختلف از جمله مواجهه با محصولات، تماشاخانه سیار و شرکت در جشنواره‌ها مخاطب کانون و افرادی که مراجعه مستقیم به کانون دارند، به عنوان اعضا تلقی می‌شوند، افزود: پویانمایی «بچه زرنگ» از جمله کارهای فاخر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که بیش از ۲ هزار مخاطب و فروش خوبی داشت.
مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: رویش استعدادهای برتر ادبی نوجوان کشور (قاف) از جمله برنامه‌های ارزشمند برای شناسایی افراد توانمند در حوزه شعر و داستان کشور و قراردادن زیر پوشش خاص برای تربیت نسل شاعر است که بارها مورد توجه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت.
وی اظهار کرد: طرح سیمرغ طرحی استانی در مدارس برای شناسایی افراد بااستعداد در زمینه شعر و داستان است که خروجی این طرح در طرح قاف مورد آموزش حضوری و مجازی قرار می‌گیرند.
به گفته وی ۶۴ فعالیت در زمینه‌های مختلف از جمله اجرای موسیقی، هنرهای نمایشی، تجسمی، ادبیات و مهارت‌های زندگی برای حال خوش زندگی، در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام می‌شود.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان از سرآمدان کشوری
مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: کانون پرورش فکری در سمنان از جمله مراکز فعال، پویا و دارای نیروی انسانی توانمند است و خانواده‌ها نیز به کانون اعتماد دارند.
وی ادامه داد: مرکز پستی سمنان در زمینه امانت کتاب در بین دیگر مراکز کشور رتبه دوم را از آن خود کرد و برگزاری کارگاه‌های مجازی با حضور شرکت کننده‌هایی از ۲۰ استان کشور، نشان از توانمندی مربیان و عملکرد مطلوب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان است.
مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تاکید بر ارتباط گیری کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان با رسانه‌ها، تصریح کرد: اطلاع‌رسانی موجب دلگرمی شهروندان، جذب مخاطب و ارتقای عملکرد می‌شود.
به گزارش ایرنا، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان ۱۶ مرکز ثابت و پنج مرکز سیار با بیش از ۲۰ هزار عضو دارد.

همچنین ببینید

دستگیری شکارچیان غیر مجاز در ارتفاعات زرین کوه دریاچه «تار دماوند»

فرمانده یگان و رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند از دستگیری شکارچیان غیرمجاز قبل از اقدام به شکار در ارتفاعات ۳۸۰۰ متری زرین کوه دریاچه تار خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *