تدوین بسته آموزشی مقابله با تب دانگ/میزان مرگ و میر یک درصد است

تهران – ایرنا – مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تدوین بسته‌های آموزشی مقابله با تب دانگ برای مسافران، کادر درمان و خبرنگاران خبر داد.
فرشید رضایی در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: با توجه به شیوع بیماری تب دانگ، هیچ محدودیتی برای سفر نیست، اما باید مسافران به خصوص از کشورهایی مانند امارات و تایلند نسبت به نکات خود مراقبتی آگاه باشند و بدانند برای پیشگیری از ابتلا به تب دنگ و گزش این پشه چه نکاتی را رعایت کنند.
وی اظهارداشت: مردم کشورمان نیز در صورت سفر به استان‌های در معرض خطر که عمدتا شهرهای جنوبی هستند، باید نکات ضروری مانند پوشیدن جوراب، پوشیدن لباس آستین بلند، شلوار بلند و استفاده از مواد دافع حشرات را رعایت کنند.
رضایی با بیان اینکه میزان مرگ ومیر بیماری تب دانگ حدود یک درصد است، تاکید کرد: بیماران مبتلا به تب دانگ حدود ۴۰ تا ۸۰ درصد علائم ندارند و رعایت موارد بهداشتی می‌تواند میزان ابتلا به تب دنگ را تا ۷۰ درصد کاهش دهد.
به گفته وی، افراد با مراجعه به مراکز درمانی و انجام یک تست خون ساده می‌توانند از ابتلا به تب دنگ مطلع شوند و درمان بیماری نیز بر اساس علائم بروز یافته انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، ویروس دانگ که جزء فلاوی ویروس ها هستند، چهار نوع سروتایپ دارد و این بدان معناست که امکان دارد فردی ۴ بار به ویروس آلوده شود. سروتایپ نوع دوم، سروتایپ غالب است. ویروس دانگ از طریق گزش پشه آئدس اجیپتی و آئدس آلبوپیکتوس انتقال می یابد. این پشه ها ویروس زیکا و چیکونگونیا را نیز انتقال می دهند.
بیماری دانگ فازهای عفونی مختلفی دارد که شامل فاز تب، فاز بحرانی و فاز نقاهت است.
حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز پیش تر گفته بود: از اردیبهشت امسال تاکنون ۱۳۸ مورد ابتلا به تب دانگ شناسایی شده که بیشتر از کشورهای امارات، پاکستان، عراق و غیره بوده و فقط هفت مورد ابتلا از داخل کشور بوده است. شهرهای هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، گیلان درگیر بیماری تب دنگ هستند و مازندران و گلستان نیز در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.
وی اظهارداشت: وزارت بهداشت فقط ۲۰ درصد و ۸۰ درصد مبارزه با پشه آئدس به همکاری سایر سازمانها از جمله استانداران، پدافند غیرعامل، گمرک، وزارت کشور، مرزداران و غیره وابسته است.
فرشیدی ادامه داد: در پاکستان به خصوص شهر پنجور چند سال اخیر بیماری تب دانگ شیوع داشته و این شهر کمتر از ۲۰۰ کیلومتر به مرز ما فاصله دارد و زوار اربعین از این مسیر صورت می گیرد.
به گفته معاون بهداشت، در سال ۱۳۹۵ نظام مراقبت از این بیماری در کشور آغاز و در سال ۹۸ پشه آئدس شناسایی شد، تب دانگ مانند سایر بیماریهای عفونی مانند کرونا، مالاریا از انسان به انسان سالم قابل انتقال است و خوشبختانه دستورالعمل درمانی آن نیز در کشور وجود دارد.
فرشیدی تصریح کرد: پشه آئدس خونخواری انجام می دهد و می تواند افراد زیادی را آلوده کند، اولین مورد آلوده به این پشه از کشور امارات بوده، این روند افزایش یافته و به تعداد مبتلایان افزوده شد.

همچنین ببینید

دستگیری شکارچیان غیر مجاز در ارتفاعات زرین کوه دریاچه «تار دماوند»

فرمانده یگان و رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند از دستگیری شکارچیان غیرمجاز قبل از اقدام به شکار در ارتفاعات ۳۸۰۰ متری زرین کوه دریاچه تار خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *