تدابیر و خدمات شهید جمهور در بخش درمان تامین اجتماعی

تهران – ایرنا – سازمان تامین اجتماعی در بخش درمان مستقیم با ۱۱ هزار و ۵۹۳ تخت فعال در ۸۴ مرکز درمانی بستری، خدمات رایگان به بیمه‌شدگان ارائه می‌دهد همچنین حمایت دولت سیزدهم از بیماران مزمن و صعب‌العلاج و تشکیل ۹۵ هزار پرونده برای زوجین نابارور و توانبخشی ویژه بیماران اوتیسم از جمله تدابیر دولت سیزدهم برای حمایت از مردم است.
گروه جامعه ایرنا – دولت سیزدهم و در صدر آن شهید والا مقام آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور؛ نگاه ویژه به ارائه خدمات اجتماعی و رفاهی و به‌خصوص ارائه خدمات به محرومان، نیازمندان و مناطق کم برخوردار داشته و در این زمینه هم در حوزه رفاه و تامین اجتماعی خدمات ارزنده‌ای از ابتدای دولت سیزدهم ارائه شده است.
سازمان تامین اجتماعی در بخش درمان مستقیم با ۱۱ هزار و ۵۹۳ تخت فعال در ۸۴ مرکز درمانی بستری، خدمات رایگان به بیمه‌شدگان ارائه می‌دهد و در بخش درمان غیرمستقیم نیز ۵۷ هزار و ۱۱۴ مؤسسه و مرکز شامل ۱۱۰۶ بیمارستان و مرکز جراحی محدود، ۲۱ هزار و ۷۷۳ مطب، بیش از ۱۴ هزار داروخانه و نزدیک ۲۰ هزار مرکز پاراکلینیکی و درمانگاه با این سازمان قرارداد همکاری دارند.
سازمان تامین اجتماعی با پوشش ۷۵ درصدی بیمه‌های اجتماعی در جمعیت ۸۶ میلیون نفری امروز کشور پیشرو است و در بیمه‌های درمانی پوشش تقریباً ۱۰۰درصدی مردم با طرح دولت سیزدهم و دستور آیت الله رئیسی، محقق شده است. هر فردی هم که تاکنون زیر پوشش بیمه درمان قرار نگرفته در اولین مراجعه به مراکز درمانی و روی تخت بیمارستان باید بیمه شود و هزینه بیمه افراد فاقد تمکن مالی را هم دولت متقبل شده است.
امروز در بخش درمان تامین‌اجتماعی روزانه بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار خدمت سرپایی و بیش از ۱۳ هزار خدمت بستری به بیمه‌شدگان ارائه می شود که این خدمات در بخش درمان مستقیم که توسعه آن مورد مطالبه بازنشستگان و نیز اولویت در این دولت است، کاملا رایگان است.
تامین اجتماعی با بیش از ۱۱ هزار تخت فعال خدمات رایگان درمانی ارائه می‌دهد
بخش درمان سازمان تامین‌اجتماعی پس از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، بیشترین تعداد تخت‌های بیمارستانی را در مراکز درمانی ملکی خود برای ارائه خدمات درمانی به بیمه‌شدگان در اختیار دارد و برای تجهیز این مراکز به امکانات نوین، سال گذشته ۴۶ دستگاه آمبولانس پیشرفته خریداری شده که در مراحل نهایی تحویل به مراکز درمانی شده است همچنین نیازسنجی دستگاه‌های با تکنولوژی پیشرفته (های‌تک) نیز در مراکز درمانی تامین‌اجتماعی انجام شده و سه دستگاه «ام‌آرآی»، ۱۵ دستگاه «سی‌تی‌اسکن»، یک دستگاه «سی‌تی‌آنژیو»، یک دستگاه آنژیوگرافی به همراه ۲ دستگاه سنگ‌شکن در حال تهیه است.
در برنامه توسعه بخش درمان سازمان تامین‌اجتماعی، علاوه بر احداث مراکز جدید و توسعه ظرفیت‌های موجود، ارتقای شیفت فعالیت ۱۰ مرکز برای هر سال پیش‌بینی شده که در دو سال گذشته برای ۲۰ مرکز انجام شده است همچنین ۴۶ دستگاه آمبولانس برای استفاده در مراکز درمانی سازمان تامین‌اجتماعی خریداری شده که در مراحل نهایی تحویل به مراکز درمانی است.

غربالگری افراد در معرض خطر سرطان پستان و سرطان دستگاه گوارش
یکی دیگر از برنامه های پیشگیری در سازمان تامین اجتماعی شامل برنامه غربالگری افراد در معرض خطر سرطان برست (پستان) و سرطان دستگاه گوارش تحتانی با هدف شناسایی زودهنگام بیماران و آغاز سریع سیر درمان پیش از جدی شدن مشکل در مراکز درمانی سازمان تامین‌اجتماعی با هماهنگی وزارت بهداشت و درمان در حال اجراست و در کنار آن با توجه به اهمیت موضوع پیشگیری، طرح استقرار کلینیک دیابت و فشار خون نیز در مراکز واجد شرایط پیگیری شده و تاکنون تعداد کلینیک‌های فعال این طرح در مراکز درمانی تامین‌اجتماعی به ۲۱۰ کلینیک در پایان سه ماهه دوم سال ۱۴۰۲ رسیده است.
استانداردسازی فضای فیزیکی و تجهیزات پزشکی بلوک‌های زایمان
اجرای برنامه استانداردسازی فضای فیزیکی و تجهیزات پزشکی بلوک‌های زایمان در مراکز درمانی تامین‌اجتماعی با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب در زمینه فراهم آوردن بسترهای مناسب برای افزایش موالید، سرعت گرفت و تا پایان سال ۱۴۰۲ این طرح در ۲۹ مرکز اجرایی شد همچنین در راستای قانونی جوانی جمعیت، برنامه استانداردسازی فضای فیزیکی و تجهیزات پزشکی بلوک‌های زایمان در مراکز منتخب با رویکرد قرارگرفتن سه مرحله زایمان (آمادگی برای زایمان، زایمان و بهبودی پس از زایمان) در یک فضا از برنامه‌های حوزه درمان مستقیم سازمان تامین‌اجتماعی است.
همچنین از دیگر دستاوردهای سازمان تامین اجتماعی در دولت مردمی می توان به استانداردسازی بخش اورژانس بیمارستان‌های سازمان تامین‌اجتماعی اشاره کرد که از برنامه‌های در حال پیگیری در بخش درمان مستقیم سازمان تامین‌اجتماعی است و در اجرای استانداردهای ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه اورژانس‌های بیمارستانی تا پایان سال ۱۴۰۱ استانداردسازی اورژانس در ۲۴ مرکز انجام شد و عملیات این طرح در ۹ مرکز دیگر در سال ۱۴۰۲ شروع شده است.

افزایش ۱۲ درصدی تعداد مراکز طرف قرارداد تامین اجتماعی
افزایش ۱۲ درصدی تعداد مراکز طرف قرارداد درمان تامین‌اجتماعی نسبت سال ۱۴۰۰ از دیگر اقدامات در حوزه درمان غیرمستقیم سازمان تامین‌اجتماعی است و اکنون ۵۷ هزار و ۱۱۴ مؤسسه و مرکز شامل ۱۱۰۶ بیمارستان و مرکز جراحی محدود، ۲۱ هزار و ۷۷۳ مطب، بیش از ۱۴ هزار داروخانه و نزدیک ۲۰ هزار مرکز پاراکلینیکی و درمانگاه با این سازمان قرارداد همکاری دارند.
بر همین اساس، تعداد موسسات و مراکز تشخیصی و درمانی طرف قرارداد سازمان تامین‌اجتماعی در سراسر کشور که خدمات درمانی به بیمه‌شدگان این سازمان ارائه می‌کنند، در سال ۱۴۰۲ با ۱۲ درصد رشد نسبت به سال ۱۴۰۰ به ۵۷ هزار و ۱۱۴ مؤسسه و مرکز شامل ۱۱۰۶ بیمارستان و مرکز جراحی محدود، ۲۱ هزار و ۷۷۳ مطب پزشکان و دندانپزشکان مستقل، ۱۴ هزار و ۶۳۱ داروخانه، ۱۵ هزار و ۹۸۸ مرکز پاراکلینیکی و ۳۶۱۶ درمانگاه رسیده است.
همچنین در سال ۱۴۰۱ بیش از سه میلیون و ۹۰۰ هزار بیمار بیمه‌شده در مراکز طرف قرارداد این سازمان، خدمات بستری دریافت کردند که در مقایسه با سال گذشته در حدود ۴.۸ درصد رشد داشته است.

اجرای طرح ملی نسخه الکترونیک از مهمترین طرح‌های توسعه‌ای در بخش سلامت
از دیگر اقدامات در حوزه درمان در سازمان تامین اجتماعی در دولت سیزدهم می توان به اجرای طرح ملی نسخه الکترونیک اشاره کرد که از مهم‌ترین طرح‌های توسعه‌ای در بخش سلامت در سالیان اخیر است و اکنون تقریبا به‌طور کشوری در حال اجراست و تقریبا همه پزشکان طرف‌قرارداد به نسخه‌نویسی الکترونیک روی آورده‌اند.
مکانیزه کردن فرایند تبادل پرونده‌های بستری
از جمله اقدامات مهم پیگیری شده در حوزه درمان سازمان تامین اجتماعی می‌توان به مکانیزه کردن فرآیند تبادل پرونده‌های بستری اشاره کرد که با مکانیزه و الکترونیکی شدن تبادل اسناد بستری بیماران بین بیمارستان‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی طرف قرارداد و سازمان تامین‌اجتماعی، یک گام دیگر به تشکیل و تکمیل پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان نزدیک تر خواهیم شد.
حمایت دولت سیزدهم از بیماران مزمن و صعب‌العلاج و تشکیل ۹۵ هزار پرونده برای زوجین نابارور
با حمایت دولت سیزدهم از بیماران مزمن و صعب‌العلاج و تقبل بخش عمده‌ای از هزینه‌های این بیماران از محل صندوق بیماران صعب‌العلاج که نقش مهمی در پیشگیری از هزینه‌های کمرشکن برای بیماران و خانواده‌های آنان دارد، حمایت از زوجین نابارور نیز یکی از اقدامات مهم حوزه سلامت در دولت مردمی سیزدهم است که سازمان تامین‌اجتماعی نیز همگام با سایر سازمان‌های بیمه‌گر و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این مهم توجه کرده و از ابتدای اجرای طرح در سال ۱۴۰۰ تاکنون ۹۵ هزار پرونده برای زوجین نابارور تشکیل و بیش از ۶۵۶ میلیارد تومان برای درمان این گروه از بیمه‌شدگان هزینه شده است.
پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی ویژه بیماران اوتیسم
اقدام مهم دیگری که در کشور و حوزه سلامت انجام شده است، پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی (گفتار درمانی، کاردرمانی و روان‌درمانی) ویژه بیماران اوتیسم است و سازمان تامین‌اجتماعی در تعامل با انجمن اوتیسم کشور به عقد قرارداد با مراکز ارائه خدمات درمانی و توانبخشی اقدام کرده و اکنون همه مراکز ارائه‌کننده خدمات توانبخشی به بیماران اوتیسم که درخواست همکاری با سازمان داشته‌اند، موفق به عقد قرارداد همکاری شده‌اند.

خدمات ویژه برای بیماران خاص
از دیگر خدمات تامین اجتماعی در دولت مردمی، خدمات ویژه در نظر گرفته شده برای بیماران خاص شامل تالاسمی، هموفیلی، پیوند کلیه، بیماران ام اس (MS) و بیماران مبتلا به سرطان در سازمان تامین‌اجتماعی که با هدف کاهش هزینه و بار مالی پرداخت از جیب این بیماران، انجام شده است و در سال ۱۴۰۲ بسته خدمتی ویژه این گروه از بیماران بازنگری و توسعه پیدا کرد. بسته خدمات درمانی پیوند کلیه و کبد (از ابتدای سال ۱۴۰۳)، دیابت، اسکیزوفرنی، سرطان سینه و MS مورد بازبینی مجدد قرار گرفته و سازمان تامین‌اجتماعی منطبق با آخرین دستورالعمل‌های پزشکی، خدمات دارویی و درمانی ویژه برای بیماران فوق الذکر در نظر گرفته است.
کاهش پرداخت از جیب بیماران
همچنین کاهش پرداخت از جیب بیماران از جمله دغدغه‌ها و برنامه‌های جدی سازمان تامین‌اجتماعی است و از جمله طرح‌هایی که با هدف کاهش پرداخت از جیب بیمه‌شدگان اجرا شده، می‌توان به طرح حفاظت مالی سازمان تامین‌اجتماعی اشاره کرد که با اجرای این طرح فرانشیز خدمات برای همه بیمه‌شدگان با سن بیش از ۶۵ سال به‌هنگام دریافت خدمات بستری در همه بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی کشور و تمامی بیمه‌شدگان ساکن در شهرهای فاقد مراکز درمانی ملکی صفر شده است و کل هزینه درمان آنان در این بیمارستان‌ها توسط سازمان تامین‌اجتماعی تقبل شده است.

همچنین ببینید

دستگیری شکارچیان غیر مجاز در ارتفاعات زرین کوه دریاچه «تار دماوند»

فرمانده یگان و رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند از دستگیری شکارچیان غیرمجاز قبل از اقدام به شکار در ارتفاعات ۳۸۰۰ متری زرین کوه دریاچه تار خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *