به طور میانگین روزانه ۶ ساعت وقت مردم در فضای مجازی می‌گذرد

بر اساس پژوهش‌های موجود، افراد در سال ۲۰۲۳، به طور میانگین حدود ۶ ساعت از شبانه‌روز خود را در فضای مجازی سپری می‌کنند و این کاربرد گسترده، اهمیت توسعه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی را بین شهروندان نشان می‌دهد.

ایرنا: تحلیلگر رسانه گفت: مطالعات انجام شده در سال ۲۰۲۳ میلادی نشان می دهد که مردم جهان در ۲۴ ساعته شبانه‌روز حدود ۶ ساعت در فضای مجازی زیست می‌کنند و وقت خود را می‌گذرانند.
سینا قربانی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در جهان امروز، استفاده از فضای مجازی در میان آحاد افراد جامعه فراگیر شده و این فضا تبدیل به یک جزء جدایی ناپذیر و پراهمیت در زندگی روزمره تبدیل شده است. 30% سود موثر سالانه به صورت روزشمار | سود آسوده با «داریک» اطلاعات بیشتر تبلیغ
وی ادامه داد: بر اساس پژوهش‌های موجود، افراد در سال ۲۰۲۳، به طور میانگین حدود ۶ ساعت از شبانه‌روز خود را در فضای مجازی سپری می‌کنند و این کاربرد گسترده، اهمیت توسعه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی را بین شهروندان نشان می‌دهد.
این تحلیلگر رسانه با اشاره بر اینکه استفاده گسترده از فضای مجازی از یک‌سو و سیل تحولات عظیم در این حوزه از سوی دیگر، یک آگاهی فراگیر در سطح جامعه و در مواجهه با این فضا را طلب می‌کند، اظهار کرد: اگرچه استفاده از فضای مجازی و ابزارهای دیجیتال، سبب تسهیل برخی از شاخص‌های زندگی روزمره افراد جامعه شده است، اما از سوی دیگربستری برای بمباران اطلاعاتی معارضین و سردرگمی افکارعمومی میان انبوهی از اطلاعات شده است.
قربانی می‌افزاید: افراد به طور روزمره با فناوری‌های جدید مواجه شده و تحت تاثیر محتواهای گوناگون قرار می‌گیرند، اما توانایی و آگاهی استفاده از این فناوری‌های نوین را نداشته و بعضا در تشخیص اطلاعات صحیح و ناصحیح دچار خطا شناختی و محاسباتی می‌شوند.
وی تصریح کرد: آموزش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی به آحاد جامعه و افزایش سطح آگاهی آنان در این زمینه دارای اهمیت فراوان است و می‌بایست در اولویت تمامی مدیران قرار بگیرد که متاسفانه بسیاری از مدیران در این حوزه دچار ساده‌انگاری شده‌اند.
این کارشناس مسائل رسانه با تاکید بر اینکه تغییر و تحول‌های سریع در حوزه فضای مجازی، سبب شده است که عموم افراد نتوانند خود را همگام با رشد این فضا به روزرسانی نمایند و تنها به کاربری سطحی تبدیل شده‌اند، گفت: این مسئله به‌شدت افراد جامعه را در برابر تهدیدات موجود فضای مجازی آسیب‌پذیر کرده است، لذا نقش مسئولان در توانمند کردن افراد جامعه در این زمینه بسیار با اهمیت و مهم است.
قربانی افزود: سطح سواد اطلاعاتی در کشور ما وضعیت مطلوبی ندارد و نسبت به میانگین جهانی، پایین‌تر است و مطالعات اسناد نشان می‌دهد که اغلب فعالیت‌های داخل کشور در حوزه سواد رسانه‌ای، ابعاد مختلف فضای مجازی را دربر نمی‌گیرد و غالبا بر اساس نمونه‌های موجود نگاه کاربردی در تولیدات این حوزه بسیار کم‌رنگ است.
وی خاطرنشان کرد: آموزش سواد اطلاعاتی و رسانه‌ای یک جریان مقطعی و یک‌باره نیست و با توجه به پیدایش فناوری‌های نوین و سرعت پیشرفت این فناوری‌ها، حوزه آموزش باید به صورت پیوسته به روزرسانی شود.

همچنین ببینید

دستگیری شکارچیان غیر مجاز در ارتفاعات زرین کوه دریاچه «تار دماوند»

فرمانده یگان و رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند از دستگیری شکارچیان غیرمجاز قبل از اقدام به شکار در ارتفاعات ۳۸۰۰ متری زرین کوه دریاچه تار خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *