بزرگان همیشه درست نمی‌گویند!

“هانا آرنت” عبارتی دارد که در ایام انتخابات، جهت تحریم، زیاد مورد استفاده قرار گرفت: ” انتخاب بین بد و بدتر فرصتی است که ما به بد برای بدتر شدن می‌دهیم”
محمد ماکویی؛ از دوره نوجوانی دوست داشتم پند و اندرز‌ها و جملات قصار بزرگان را مطالعه کرده و آن‌ها را به حافظه بسپارم.
آن موقع ها، سنین نوجوانی، گمان می‌کردم سخنان بزرگ و ارزشمند فقط از دهان بزرگان بیرون می‌آید و افراد معمولی جامعه چیز زیادی برای گفتن ندارند!
بعد‌ها به مواردی پی بردم که مرا متوجه ساخت به دلیل دورانی که بزرگی در آن می‌زیسته است، تربیت نه چندان صحیح وی یا ژنی که در او وجود داخلی داشته است نمی‌توان تمامی گفته‌های او را درست و صحیح دانست و ممکن است هر بزرگی، هر قدر هم بزرگ بوده باشد، حرف‌های نادرست را از دهان خارج ساخته و یا کلمات و عبارات آزار دهنده و یا غلط را بر صفحه کاغذ قلمی ساخته باشد.
جدا از این ها، شرایط در درست و غلط بودن یک عبارت بسیار مهم است و همانطور که خنده در یک مجلس عروسی موجبات تشویق افراد مدعو را فراهم می‌کند، اما در مجلس عزا باعث می‌شود نگاه‌های شماتت بار از هر سو گریبان فرد شاد را بگیرد، یک گفته می‌تواند در شرایطی درست و در شرایط دیگر کاملا غلط باشد!
به عنوان مصداق کافی است “زن نو کن یک دوست هر نو بهار که تقویم پاری نیاید به کار” را در نظر بگیرید!
آیا در جامعه امروزی کسی می‌تواند پیرو راستین سعدی علیه الرحمه بوده و هر بهار برای خود آستین بالا بزند!
در جامعه‌ای که مردان خیلی هنرمند باشند فقط می‌توانند یک زن را از خود راضی نگاه دارند، فکر زن دوم (چندم پیشکش) هم باعث می‌شود لرزه را بر اندام “فکر کننده” انداخته و موجب گردد او در عالم خیال خویشتن را با دو چشم از حدقه در آمده و یا دل و روده‌های از بدن بیرون کشیده مجسم نماید!
از طرف دیگر می‌توانید “میازار موری که دانه کش است که جان دارد و جان شیرین خوش است”، که خیلی‌ها نمی‌دانند از فردوسی یا سعدی است، را در نظر بگیرید!
خانه را مورچه برداشته است و شما در فکر این هستید که کاری نکنید که به مورچه‌ها آسیب جدی، یا شوخی، وارد شود!
در این صورت، قطعا، سعدی بزرگ را از خویش راضی ساخته اید، اما این نیز ممکن است که “مورچگان را چو بود اتفاق شیر ژیان را بدرانند پوست” را در عمل مشاهده کرده و فکر کنید که مور‌ها با بدن لاجان و مردنی شما چه‌ها که نمی‌توانند بکنند!
“هانا آرنت” عبارتی دارد که در ایام انتخابات، جهت تحریم، زیاد مورد استفاده قرار گرفت: ” انتخاب بین بد و بدتر فرصتی است که ما به بد برای بدتر شدن می‌دهیم”
در انتخابات ایران، بنا بر سابقه، این عبارت کاملا غلط است؛ زیرا اکثر روسای جمهور ایران دو دوره‌ای بوده اند و الحق و الانصاف بیشترشان در دوره اول به مراتب بهتر از دوره دوم عمل کرده اند!
به عبارت دیگر؛ وقتی مردم در یک دوره به رییس جمهوری رای داده اند، تا بدتر از او انتخاب نشود، او تا توانسته خوب عمل کرده تا در دور دوم هم بتواند آرای مردم را به دست آورد؛ لذا جمله “هانا آرنت” را، اگر هم درست بگیریم، باید در انتخابات ریاست جمهوری ایران بصورت زیر تغییر دهیم: “انتخاب بین بد و بدتر فرصتی است که ما به بد برای بدتر شدن می‌دهیم؛ الا اینکه بد تا الان رییس جمهور نشده باشد! ”

همچنین ببینید

دستگیری شکارچیان غیر مجاز در ارتفاعات زرین کوه دریاچه «تار دماوند»

فرمانده یگان و رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند از دستگیری شکارچیان غیرمجاز قبل از اقدام به شکار در ارتفاعات ۳۸۰۰ متری زرین کوه دریاچه تار خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *