برگزاری دوره بین‌المللی ارزیابی و مدیریت طغیان بیماری‌های واگیر در کشور پاکستان

بنابر اعلام روابط عمومی انستیتوپاستور، به دنبال عقد تفاهم‌نامه همکاری بین انستیتو پاستور ایران و کمیته دائمی همکاری‌های علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی (COMSTECH)، نخستین دوره آموزشی مشترک بین دو موسسه با عنوان «ارزیابی و مدیریت طغیان بیماری‌های واگیر» از ۲۶ آذرماه تا ۷ دیماه در کشور پاکستان برگزار شد.به گزارش ایسنا، در این راستا ۲ دوره آموزشی ۳ روزه در هر یک از شهرهای کراچی و اسلام آباد برگزار شد. ۴ نفر از متخصصان انستیتو پاستور ایران به همراه یک نفر مدرس از مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ایران و دو متخصص از دانشگاه کراچی پاکستان تدریس مباحث دوره را بر عهده داشتند.
هدف از این دوره توانمندسازی شرکت‌کنندگان در رشته‌های مرتبط در زمینه مهارت‌های ضروری ارزیابی و کنترل طغیان بیماری‌های عفونی بود و با استقبال گسترده بیش از ۱۵۰ شرکت کننده از ۱۳ کشور شامل ایران، پاکستان، افغانستان، روسیه، یمن، نیجریه، اوگاندا، اندونزی، مالزی، قزاقستان، آذربایجان، اردن و بنگلادش، که به صورت حضوری و برخط، حضور داشتند، همراه بود.
گروه هدف این کارگاه را پزشکان عمومی، دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، و محققین و اعضای هیات علمی جوان در رشته‌های مرتبط علوم پزشکی تشکیل می‌دادند.
موضوعات کلیدی که در طول دوره پوشش داده شد شامل برنامه‌ریزی و آماده‌سازی پیش از طغیان بیماری‌ها، روش‌های رصد، شناسایی و تثبیت رخداد طغیان‌ها، رویکردهای ارزیابی محیطی، آزمایشگاهی و اپیدمیولوژیک، مدیریت داده، ایمنی و امنیت زیستی، اقدامات کنترلی در طول طغیان، مفاهیم ارزیابی، مدیریت و تعامل خطر و مستندسازی فرآیندها بود.
بنابر گزارش روابط عمومی انستیتوپاستور ایران، در مراسم افتتاحیه دوره دوم در اسلام آباد، سفیر جمهوری اسلامی ایران، آقای دکتر رضا امیری مقدم، ضمن حضور در مراسم و تقدیر از انستیتو پاستور ایران و کامستک جهت برگزاری دوره‌های توانمندسازی، مراتب حمایت خود را از تداوم چنین اقداماتی ابراز و بر تداوم همکاری‌های بین دو کشور در حوزه علم و فناوری تاکید نمود.

در این مراسم همچنین، دکتر محمد اقبال چودهری – دبیر کل کمیته دائمی همکاری‌های علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی (کامستک)، به بیان اهمیت برگزاری این دوره و برنامه‌های آتی کامستک برای تقویت همکاری‌های مشترک با ایران پرداخت.
در حاشیه برگزاری دو دوره آموزشی، کارگروه اعزامی ایران از تجهیزات و امکانات دانشگاه کراچی و مرکز مدیریت بیماری‌ها و موسسه ملی بهداشت پاکستان (واقع در اسلام آباد) بازدید به عمل آورد که طی آن محققین دو کشور به تبادل تجربیات و موضوعات پژوهشی مورد علاقه مشترک بویژه در حوزه بیماری‌های ویروسی پرداختند.
این دوره با مشارکت انستیتو پاستور ایران، دبیرخانه کامستک و دانشگاه کراچی (مرکز تحقیقات دارویی و پزشکی مولکولی دکتر پنجوانی (PCMD) و مرکز بین المللی مطالعات بیولوژیک و شیمیایی (ICCBS)) پاکستان برگزار شد.
در این راستا، دکتر کیهان آزادمنش، دکتر سنا عیب‌پوش، دکتر آرش آرش‌کیا و دکتر فهیمه باقری امیری از انستیتو پاستور ایران، دکتر بابک عشرتی از دانشگاه علوم‌پزشکی ایران و مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ایران و دکتر عطیه تول وهاب و دکتر صبا فاروق از دانشگاه کراچی پاکستان به ارایه سخنرانی پرداختند.
برگزاری دوره دارای بازتاب گسترده در مطبوعات معتبر پاکستان، جهان اسلام و کشور ایران بود.

همچنین ببینید

دستگیری شکارچیان غیر مجاز در ارتفاعات زرین کوه دریاچه «تار دماوند»

فرمانده یگان و رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند از دستگیری شکارچیان غیرمجاز قبل از اقدام به شکار در ارتفاعات ۳۸۰۰ متری زرین کوه دریاچه تار خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *