امنیت غذایی به برکت زنجیره های سبز و آبی بنیاد برکت/ ایجاد ۱۱۱ هزار موقعیت شغلی توسط بنیاد برکت+فیلم

دبیر شورای راهبردی زنجبره‌های ارزش و مدیر طرح‌های اشتغالزایی بنیاد برکت گفت: بحث امنیت غذایی برای کشور یکی از موضوعات حیاتی و استراتژیک است از این رو بنیاد برکت در سال جاری با توجه به شعارسال مبنی بر رشد تولید در بحث امنیت غذایی که به معیشت مردم متوصل است ورود پیدا کرده و این موضوع را به عنوان کارویژه خوددر دستور کار قرار داده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، امنیت غذایی زمانی تعریف می‌شود که همه مردم در همه زمان‌ها به مواد غذایی سالم و مغذی کافی دسترسی فیزیکی و اقتصادی داشته باشند که نیاز‌های غذایی و ترجیحات غذایی آن‌ها را برای یک زندگی فعال و سالم برآورده کند.
چهار بعد اصلی امنیت غذایی:
در دسترس بودن فیزیکی مواد غذایی: در دسترس بودن غذا به “طرف عرضه” امنیت غذایی می‌پردازد و بر اساس سطح تولید غذا، سطح موجودی و تجارت خالص تعیین می‌شود.
دسترسی اقتصادی و فیزیکی به غذا: عرضه کافی غذا در سطح ملی یا بین المللی به خودی خود امنیت غذایی در سطح خانوار را تضمین نمی‌کند. نگرانی در مورد دسترسی ناکافی به غذا منجر به تمرکز بیشتر سیاست بر درآمد، هزینه، بازار و قیمت در دستیابی به اهداف امنیت غذایی شده است.
استفاده از غذا: استفاده معمولاً به عنوان روشی شناخته می‌شود که بدن از مواد مغذی مختلف موجود در غذا بیشترین استفاده را می‌کند. دریافت انرژی و مواد مغذی کافی توسط افراد نتیجه مراقبت و شیوه‌های تغذیه خوب، تهیه غذا، تنوع رژیم غذایی و توزیع درون خانواری غذا است. همراه با استفاده بیولوژیکی خوب از غذای مصرفی، این وضعیت وضعیت تغذیه افراد را تعیین می‌کند.
پایداری سه بعد دیگر در طول زمان: حتی اگر امروزه مصرف غذای شما کافی باشد، اگر به طور دوره‌ای به غذا دسترسی کافی نداشته باشید، همچنان ناامن غذایی تلقی می‌شوید و خطر بدتر شدن وضعیت تغذیه‌ای شما را به دنبال دارد. شرایط نامساعد آب و هوایی، بی ثباتی سیاسی یا عوامل اقتصادی (بیکاری، افزایش قیمت مواد غذایی) ممکن است بر وضعیت امنیت غذایی شما تأثیر بگذارد.
برای تحقق اهداف امنیت غذایی، هر چهار بعد باید به طور همزمان برآورده شوند.

بیش از ۱۵ سال فعالیت در حوزه غذایی
محسن مردعلی، دبیر شورای راهبردی زنجبره‌های ارزش و مدیر طرح‌های اشتغالزایی بنیاد برکت در این راستا و در توضیح طرح‌های زنجیره سبز و آبی بنیاد برکت اظهار داشت: بحث امنیت غذایی برای کشور یکی از موضوعات حیاتی و استراتژیک است از این رو بنیاد برکت در سال جاری با توجه به شعارسال مبنی بر رشد تولید در بحث امنیت غذایی که به معیشت مردم متوصل است ورود پیدا کرده و این موضوع را به عنوان کارویژه خوددر دستور کار قرار داده است.او در ادامه گفت: در امنیت غذایی چهار حوزه تولید، نظام توزیع، سلامت و تاب آوری دارای اهمیت فراوان است از این رو باتوجه به خشکسالی‌های چندسال گذشته بنیاد برکت در حوزه تامین پوشش کامل امنیت و سلامت غذایی وارد عمل شده است.مردی علی افزود: باتوجه به هدف گذاری صورت گرفته درسند آمایش سرزمینی، سند الگوی کشور و سایر سیاست‌های کلی بخش کشاورزی ما موظف ایم باتوجه به نیاز کشور ۱۴۵ میلیون تن تاسال ۱۴۰۶ در حوزه کشاورزی تولید داشته باشیم، اما در حال حاضر میزان تولیدات ما نزدیک ۱۲۰ میلیون تن است و ما یک فاصله ۲۵ میلیون تنی بین وضعیت موجود و مورد انتظار ما وجود دارد.دبیر شورای راهبردی زنجبره‌های ارزش و مدیر طرح‌های اشتغالزایی بنیاد برکت بیان داشت: ما در افق پنج ساله باید به رقم ۱۴۵ میلیون تن برسیم و برای تحقق این موضوع لازم است اقداماتی را انجام دهیم و از این رو باید بر روی تولید کالا‌های استراتژیک حوزه کشاورزی مثل گوشت، دانه‌های روغنی و ذرت متمرکز شویم.وی تصریح کرد: از این رو ما در بنیاد برکت دو زنجیره سبز حوزه کشاورزی و آبی را تعریف کردیم و در این راستا برنامه‌های خود را طراحی و ترسیم کردیم.مردعلی گفت: ما در زنجیره آبزیان رتبه و شرایط خوبی داریم. ایضا ما در بنیاد برکت در تلاشیم ۳۰ هزار طرح را که باعث اشتغالزایی بیش از ۱۰۰ هزار نفر می‌شود در قالب تسهیلات در حوزه غذایی عملیاتی کنیم.وی تاکید کرد: ۶ هزار میلیارد برای ۳۰ طرح حوزه غذایی در نظر گرفته شده است که پیش بینی می‌کنیم با اجرایی شدن این طرح‌ها نزدیک ۱۷ میلیون دلار در حوزه صادرات نصیب کشور شود. تحقق این مهم بدون شک دستاورد‌های خوبی برای کشور خواهد داشت.دبیر شورای راهبردی زنجبره‌های ارزش و مدیر طرح‌های اشتغالزایی بنیاد برکت گفت: فعالیت بنیاد برکت در حوزه غذایی بیش از ۱۵ سال است. ما در راستای اشتغالزایی و محرومیت زدایی فعالیت‌های خود را برنامه‌ریزی می‌کنیم از این رو با اقدامات ما بیش از ۵۴۰ موقعیت شغلی ایجاد شده است.وی افزود: مجموع عملکرد ما در حوزه کسب و کار‌های خرد و خانگی اجرای ۱۴۴ هزار طرح بوده است و در حوزه شرکتی و شخصی ما ۶۶۵ فرد یا شرکت را موردحمایت قرار دادیم و نزدیک ۱۱۱ هزار موقعیت شغلی ایجاد کردیم.وی در انتها اذعان داشت: بنیاد برکت در حوزه امنیت غذایی رویکرد جدی را اتخاذ کرده و از همه‌ی نهاد‌های دولتی، حکومتی و خصوصی درجهت همکاری دعوت به عمل آورده است و تا به امروز بیش از ۹۰ درصد برنامه‌های ما اجرایی شده و یا در حال اجرا است.

۱۷۱ میلیارد تومان اعتبار برای ۱۲۰۰ طرح
در ادامه محمد رضا رستمیان، مجری طرح‌های اشتغال زایی نبیاد برکت در استان هرمزگان در باب فعالیت‌های انجام شده در این استان بیان داشت: این طرح‌ها در دو بخش بنگاه محور و اجتماع محور در بخش زنجیره سبز و آبی صورت می‌گیرد در حوزه بنگاه محور سه طرح گلخانه‌ای یک طرح میگو محور و یک طرح ماهی محور هر کدام به اعتبار ۴ میلیارد تومان است. وی در ادامه عنوان می‌کند که در حوزه اجتماع محور ۱۷۱ میلیارد تومان اعتبار برای ۱۲۰۰ طرح به بانک‌ها معرفی شده که تا پایان سال بنا داریم که به ۳ هزار طرح برسانیم.

کاهش ضرر دهی با کمک به کاشت نهال‌های اصلاح شده
محمد رضا رستمیان، مجری طرح‌های اشتغال زایی نبیاد برکت در پاسخ به سوال خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو پیرامون معضل آسیب تگرگ به باغات اظهار داشت: طرح‌هایی که ما در شهرستان بندرعباس، به خصوص دهستان سیاهو که قطب نارنگی منطقه است داریم، طرح‌های اصلاح و توسعه باغات، آبرسانی و به طور کل بالا بردن بهره وری نارنگی این منطقه است.وی افزود: یکی از مشکلاتی که اهالی روستا با آن درگیر هستند، بحث بارش‌های فصلی و تگرگ است.وی بیان داشت: نارنگی این منطقه در زمستان می‌رسد. دقیقا در زمانی که تگرگ شروع به باریدن می‌کند، محصول روی درخت است و از کیفیت آن کاسته می‌شود؛ و خیلی از باغات ما به همین دلیل به ضرر دهی میرسند.رستمیان گفت: یکی از ایده‌های بنیاد برکت در این زمینه کمک به توسعه باغات و کمک به کاشت نهال‌های اصلاح شده است.

همچنین ببینید

دستگیری شکارچیان غیر مجاز در ارتفاعات زرین کوه دریاچه «تار دماوند»

فرمانده یگان و رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند از دستگیری شکارچیان غیرمجاز قبل از اقدام به شکار در ارتفاعات ۳۸۰۰ متری زرین کوه دریاچه تار خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *